0y0a3099

2023 השקת האלבום

איה כורם

זאפה ת"א
3.5/5

הייתי סקרן לדעת האם ניתן להעביר את המורכבות הטקסטואלית והמוסיקלית של "2023" מאת איה כורם לבמה. יש אלבומי קונספט שצריכים להישאר באלבום, כפי שהוקלטו. הפיכתם להופעה עלולה לחבל בהם. זה מה שחשתי במהלך ערב ההשקה של האלבום.
"2023" היא יצירה שנכתבה ע"י איה כורם והעיתונאי שי רינגל על רקע התביעה שהגישה כורם על החוזה הדרקוני מול חברת תקליטים, שהיה אמור להימשך עד 2023.
היצירה מגוללת את סיפורו של אלכס החי בשנת  2023 ומוכר את המחשבות שלו כדי להתפרנס במסגרת "הלישכה לאיכון ומחקר". בסיפור המסגרת אותו מקריא יובל מסקין, אלכס, הגיבור, מחזיק במכונה השולפת קבצי מחשבות מתוך ראשו ומעבירה אותן לשימושן של חברות פרסום וקבוצות מיקוד. לאחר מכן הן נמחקות כלא היו. יום אחד, אלכס מגלה שנשכח ממנו זיכרון האהבה הראשונה שלו, והוא יוצא למסע להשבת הזיכרון האבוד.
איה כורם יצרה ללא ספק את אחת מיצירות הקונספט המאתגרות בפופ המקומי אחרי "רדיו בלה בלה" של החברים של נטאשה. זוהי יצירה מלווה בחזון אומנותי על רקע התקופה הצרכנית בה אנו חיים, שבה הכל עומד למכירה כולל מחשבות, הקניין הרוחני. הסיפור עוסק במכירת המחשבות של האינדיווידואל באופן ישיר או עקיף, כמו גם במהות האדם כאדם, שמוכר את זיכרונותיו, שמאמין בשקרים שמוכרים לו תאגידים, פוליטיקאים, יחצנים, במקום להאמין בעצמו.
איה כורם הצליחה ליצור לינק בין הטראומה שהיא עברה מול חברה שניצלה אותה, ובין סיפורו האדם שנכנס לבית החרושת של המחשבות והופך עבד של תאגיד המסחור הענק שנמצא אי שם בענן.  מוסיקלית, היצירה חוברת  כמו באופרות רוק מובחרות, לסיפור בשלל גווניה/ סגנונותיה מפופ רוק גראנג'י ועד ראפ בביצועים של זמרים שונים, כשאיה כורם מנמיכה נוכחותה לשיר אחד בלבד – "איש טובע" בסיום.
אלא שהופעת ההשקה לא הצליחה לשחזר את עוצמות האלבום. היא סבלה מהיעדרות בלתי נסבלת של רבים  מזמרי הדיסק – דני ליטני, ארקדי דוכין, דנה עדיני, ישי לוי, דניאל זמיר, נילי פינק, מזי כהן  ולאה שבת.  במצב הזה, הפכה איה כורם עצמה לכוכבת הערב, משהו שלא קיים בדיסק. הגם שהיו רגעים חזקים בהופעה כמו הביצוע הרוק-ראפ המשותף של יהוא ירון ונצ'י נצ' לשיר "תופעות לוואי" והביצוע של רונה קינן ל"האמת תשחרר אותך"  – היצירה עצמה הפכה להופעה מעט רופפת ומתקתקה בהשוואה לדיסק. גם סדר השירים לא נשמר. במצב עניינים כזה אפילו המספר יובל מסקין נראה די תקוע על הבמה. שורה תחתונה: הסיפור, הרעיונות והביצועים של האלבום השאירו אותי בהרגשה שהערב הזה החמיץ את הדיסק.
נ.ב. כשמעלים יצירת קונספט, ראוי לסיים את הערב בשיר הסיום שלה, ולא להחניף בשני להיטים של הזמרת בהדרן.

שירים: חור בבטן – אפרת גוש, הכל למכירה – איה כורם, למה אתה מתגעגע – אדם בן אמיתי ואיה כורם, שירות לקוחות – אלון עדר וקרן הדר,  מאמינים אלון עדר וקרן הדר + נגנים, אישה בסירה – איה כורם, אני לא אמכור אותי איה כורם ואפרת גוש, אלף פעם – איה כורם, האמת תשחרר אותך – רונה קינן, תופעות לוואי – יהוא ירון ונצ'י נץ', מצרים – יהוא
ירון נצ'י נצ' ואיה כורם, איש טובע – איה כורם הדרן: אל תאמיני – איה כורם, שיר אהבה פשוט – איה כורם.
השתתפו:  איה כורם, אפרת גוש, יהוא ירון, קרן הדר, אלון עדר, נצ'י נצ', רונה קינן
קריינות: יובל מסקין
נגנים: אדם בן אמיתי – גיטה, עיבודים והפקה מוסיקלית, איתמר גרוס – קלידים, מתן אפרת תופים, הדר גרין – בס.

צילום: מרגלית חרסונסקי

למה אתה מתגעגע – אדם בן אמיתי ואיה כורם

אלף פעם – איה כורם

הטמת תשחרר אותך – רונה קינן

תופעות לוואי – יהוא ירון נצ'י נצ' ואפרת גוש

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן