הביטלס - Let It Be

הביטלס Let It Be בן 50

הביטלס The Beatles

אן.אם.סי
4.5/5

האלבום האחרון שג'ון, פול, ג'ורג' ורינגו הקליטו ביחד היה ‘Abbey Road’ של 1969,  למעשה אלבום שירת הברבור של הלהקה.  'Let It Be', הוקלט שנה לפני ‘Abbey Road’, אבל הוצאתו נדחתה ל-1970.  תאריך יציאה: 8 במאי 1970, זמן קצר אחרי שהחבורה הודיעה על פירוקה. "לט איט בי" נוצר בשיא המלחמות בין ארבעת המופלאים. מבין הארבעה, רק פול מקרטני היה בפוקוס. השם "הלוואי שיהיה" כמו מבטא את מנטרת ההישרדות שלו.
זו הסיבה לטענה הנפוצה, ש – Abbey Road הוא-הוא אלבומם האחרון של הביטלס וכי Let It Be נועד לצאת לחנויות המוסיקה באמצע 1969, תחת השם Get Back, אלא שהביטלס לא היו מאושרים אז מהתוצאה,  והוצאתו של האלבום הוקפאה זמנית. מאוחר יותר, האלבום עבר אוברדאבינג (הפקת סאונד מחודשת) ע"י פיל ספקטור שניסה להשיבו לחיים. הוא הוצא בסופו של דבר תחת השם Let It Be.

ביסודו, האלבום הוא פס קול הסרט הדוקומנטרי Let It Be – המתעד את חזרת הלהקה ומהלך הקלטת האלבום, תקופה לא פשוטה של חילוקי דעות ומריבות בין חברי הלהקה בעיקר סביב אופי הפקת האלבום, ששיאם עזיבתו של ג'ורג' הריסון את האולפן אחרי ויכוח עם פול מקרטני וג'ון לנון. הריסון שב לעבודה רק אחרי כמה ימים של עבודת שכנוע. הסרט Let It Be מציג אפוא עימותים בין חברי הלהקה.  יש מתארים אותו כסרט הפירוק של הלהקה יותר מאשר הפקת האלבום.

התקליט קשור בעיקר לפירוק הלהקה הגדולה ביותר בהסטוריה של המוסיקה, פחות עם יצירות המופת שלה. הביקורת על האלבום הייתה חלוקה בעיקר על אספקטים מסוימים בהפקה של פיל ספקטור. יש שירחיקו לכת ויטענו כי זה רק חצי תקליט של הביטלס, ולמעשה את הפיניש של הפרוייקט עשו מפיקיו בשירים כ"אקרוס דה יוניברס", "גט בק", "לט איט בי".
Let It Be אמנם אינו אלבום קונספט שלם של הביטלס, אבל יש בו שירי נצח. אתם אוהבים את "הדרך הארוכה והפתלתלה" של מקרטני? זו אהבת נצח, למרות שאני לא הכי סובל את האובר-פרודקשן של השיר. הדואט  Two Of Us של לנון את מקרטני – אולי אחד הדואטים היפים שכתבו השנים, עם כול הכבוד לליטוש של פיל ספקטור. "דיג א פוני" ו"אקרוס דה יוניברס" הם שניים מהמסטרפיסס של לנון וגם "אי אם מיין" של האריסון הוא שיר יפהפה.  לא האלבום הכי גדול של הביטלס, ועדיין מומלץ בחום.

במשך השנים נחלקו הדעות גם באשר לאיכותו של האלבום ביחס לכל יצירת הביטלס. יש אף שראו בו אחד החלשים בין אלבומיהם, מה שלא מנע להכניס אותו למקום ה-86 ברשימת האלבומים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הפופ של מגזין הרולינג סטון.

Let It Be השירים

Two Of Us – רבים חשבו כי השיר עוסק בלנון ומקרטני בשל המילים – “you and I have memories longer than the road that stretches out ahead…” – "לי ולך יש זיכרונות ארוכים מהכביש שנמתח מלפנים",  וגם משום שג'ון ופול שרו בהרמוניות לאורך רובו של השיר. רק מאוחר יותר סיפר פול שהשיר נכתב עליו ועל לינדה, אז חברתו ומאוחר יותר רעייתו. במהלך החזרות על השיר הזה נטש הריסון את אולפני Twickenham Studios בכעס.

Dig A Pony– שיר מקורי של לנון שהוקלט על גג הבניין של חברת "תפוח". לנון סיפר כי השיר נוצר כתוצאה מהשתעשעות עם מילים, מעין נונסנס, אבל קורה לפעמים שגם מה"נו-מיניניג" נולד משהו.

Across The Universe – שיר מקורי של לנון, שהוקלט כבר בפברואר 1968 לפני שהביטלס יצאו לחופשה בהודו להיות במחיצת המהרישי, בתקופת הסאשנים של "ליידי מדונה". זה היה השיר הראשון שלנון כתב מאז I Am the Walrus. קיים קליפ מהסרט Let It Be  שמראה את לנון מתאמן על השיר. הגרסה הראשונה של השיר הייתה גרועה. היה זה המפיק פיל ספקטור שהתלבש על השיר והשלימו עם תוספת של תזמורת ומקהלה.

I Me Mine השיר האחרון שהביטלס הקליטו לפני פירוק הלהקה. כתב אותו ג'ורג' הריסון. רק ג'ורג' פול ורינגו ניגנו בו. לא רבים יודעים זאת, אבל ג'ון לנון עזב את הביטלס בספטמבר 1969, זמן קצר אחרי השלמת Abbey Road, כלומר לפני ההקלטה הזו. השיר לא נועד להיכלל באלבום, אבל כיוון שהוא נכנס לסרט התיעודי Let it Be (סצינה בו נראים לנון ויוקו רוקדים ואלס) הוחלט לכלול אותו באלבום.

Dig It – ג'אם חד פעמי שהפך לשיר באלבום.

Let It Be – הסינגל האחרון של הביטלס לפני פירוקה של הלהקה. גרסת האלבום שונה במידת מה מזו של הסינגל בשל טיפולו של פיל ספקטור – נגינת גיטרה יותר מחוספסת של ג'ורג', אפקט שנוסף לצליל התופים, כלי נשיפה וצ'לו. מבקרים טענו שגרסת הסינגל טובה יותר.

Maggie Mae שיר פולק ממסורת ליברפול על זונה ששדדה מלח. ג'ון שר את השיר במבטא ליברפולי מודגש.

I've Got The Feeling – נלקח ממופע הגג של משרדי Apple. השיר חושף את הביטלס כנגני רוק בפעולה, שיודעים לשחק אותה לייב. ביצוע מצוין לאחד השירים הפחות מוערכים שלהם.כולם בשיאם. זהו עד שיר שפול כתב על לינדה, הנערה שלה המתין זמן רב.

One After 909 עוד שיר ממופע הגג – אחד השירים הראשונים שג'ון לנון כתב מעודו. הביטלס הקליטו אותו לראשונה ב-1963, אבל לא אהבו את התוצאה. הם החזירו אותו לחיים לצורך פרויקט ה – Get Back/Let It Be. ניכר כי הם נהנו לחזור לשיר הזה, ושוב כדי להוכיח שהביטלס היו להקת לייב טובה מאוד.

The Long And Winding Road – זה השיר שעליו אומרים – הקש ששבר את גב הגמל. אחרי מותו של מנהלם בראיין אפשטיין ב-1967, פול מקרטני היה היחיד שהתלהב להמשיך עם הלהקה. הוא ראה בשיר הזה בלדת פסנתר פשוטה. אבל כשפול ביקש מפיל ספקטור להפיק את האלבום, התברר כי ספקטור ראה בו יותר מבלדת פופ פשוטה והוסיף כלי נשיפה, נבלים ומקהלה נשית. כשפול קיבל העתק ראשון של השיר אחרי הפקתו – הוא לא אהב את מה ששמע וביקש תיקונים, אלא שהתברר לו, כי התיקונים שדרש לא בוצעו, וכי אין לו עוד שליטה על הפרויקט. בשלב זה גמלה גם בו ההחלטה לפרוש מהביטלס. מי שהקשיב לגרסה ה"עירומה" של השיר, הבין כי מקרטני צדק – שיר מצוין ללא תוספת השמאלץ של ספקטור.

For Your Blue – השיר נכתב ע"י ג'ורג' הריסון לאשתו פטי. נקרא תחילה "הבלוז של ג'ורג". ג'ון ניגן על lap steel guitar, פול – פסנתר וג'ורג' – גיטרה אקוסטית. ג'ורג' סיפר כי כתב בלוז פשוט של 12 תיבות – אבל במצב רוח עליז. פול שר את השיר הזה בקונצרט לג'ורג' ב-2002.

Get Back עוד קלאסי של פול מקרטני. כשמקשיבים, יש תחושה שגם השיר הזה הוקלט במופע הגג, אבל זו אינה גרסה מההקלטה הזו. ספקטור ניסה להעניק את התחושה כשצירף להקלטה כמה משפטים שנלקחו מהקלטת הגג. בילי פרסטון בלט בנגינת קלידים. ג'ון ניגן כאן גיטרה מובילה. באחד הראיונות עמו אמר ג'ון שאם ג'ורג היה "הזמר הבלתי נראה" בלהקה, הוא היה "הגיטריסט הבלתי נראה" (ג'ון לא ניגן גיטרה מובילה במרבית שירי הביטלס)

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

2 תגובות

  1. בסרט ג׳ורג׳ האריסון מלמד את רינגו את השיר אוקטפוס גארדן. כל כישרונו שצונזר לרוב, מתגלה שם. באיזה שלב זה בסרט. בברכה.

  2. האלבום דורג במקום ה 86 ברשימת 500 האלבומים הגדולים של כל הזמנים שערך רולינג סטון ב 2003 אבל דורג רק במקום ה 392 ברשימה המחודשת שהמגזין ערך ב 2012. הביקורות של רולינג סטון בזמן אמת על האלבום לא היתה טובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן