unnamed

המובחרים של שאקטי

מעולם לא ניתן היה לעלות על הדעת, שג'אז/פיוז'ן יתמזג עם מוזיקה הודית. התברר שזה עובד!

4.5/5

בשנות השבעים צמחו אחדים מהאקספרימנטים המוסיקליים המעניינת ביותר של המאה ה -20. בבת אחת נולדו רוק מתקדם והניסוי הגדול של מוזיקת ​​פיוז'ן. ג'ון מקלפלין היה אחד המובילים והיוצרים של ההיתוך, החל בלהקתו "תזמורת מהווישנו" ("Mahavishnu Orchestra") . הרכב חשמלי-אלקטרוני שהוציאכמה דברים מגניבים בזמנו. לקראת סופה של מהווישנו, מקלפלין נסע להודו, והקים הרכב בשם "שאקטי". הרכב של  מוזיקה אינסטרומנלית ואקוסטית לחלוטין. הלהקה נועדה להיות ניסוי חדש לגמרי. זה לא היה מפגש ראשון בין המוסיקה ההודית, הפופ והג'אז. הביטלס עיטרו את השירים להם במוזיקה הודית, אבל כאן היה ניסוי הרבה יותר נועז ומורכב.
שאקטי הוא בן זוגו של שיווה, אל הודי האחראי על הרס ועל הרבייה, אחד משלושת האלים הראשיים בהינדואיזם במיתולוגיה ההינדית ההודית. בעוד שיווה הוא הכוח ההרסני ביקום, הוא מאוזן על ידי שאקטי, שהיא נקבה ותכונותיה כוללות כוח ויצירתיות. זהו היה שם מתאים לקבוצה היצירתית הזו.
הפעם ג'ון מקלפלין איחד כוחות עם שלושה מוזיקאים הודים, שכולם היו מוכרים היטב בהודו: זקיר חוסיין (Zakir Hussein), המנגן בטבלאות, ל.שנקר (L. Shankar), המנגן בכינור, ויניאקראם (T. H. Vinayakram), המנגן על כלי הקשה אחרים, הגטאם והמרידנגהם. המפגש יצר את אחד הנסיונות המוסיקליים המעניינים והעוצמתיים של העשור. מעולם לא ניתן היה לעלות על הדעת, שג'אז/פיוז'ן יתמזג עם מוזיקה הודית. התברר שזה עובד!
ההרכב הוציא שלושה אלבומים בשנות השבעים, ופתאום חזר בסוף שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים עם קבוצה חדשה בשם "זכור את שאקטי" ("Remember Shakti"). האוסף המסוים הזה, "Best of Shakti", מנסה לתת למאזין ייצוג יפה של איך שאקטי נשמעת.
קחו את הקטע הפתח Joy הקלטה חיה, מסאות'המפטון קולג', ניו יורק ב- 5 ביולי 1975. שאקטי מפגינה בקטע הזה שאורכו כ-18 דקות: כוח יצירתי מוחלט, אנרגיה, פיוז'ן, יכולת סולו מסנוורת, תזמון מצוין ונפלא. זקיר חוסיין מודה לקהל על נוכחותו במקום, ואז הם ממריאים במיזם מוזיקלי לא ייאמן: מקלפלין ןמנגן את אותו נושא כמו שנקר בכינור, כשזקיר חוסיין וויניאקראם מג'מג'מים בכלי הקשה.
זה נשמע כמו קטע המציג את סיבולת הנגינה , בזמן שהם מנגנים את התווים הצלילים המדהימים האלה שנעים למעלה ולמטה במהירות שלא תיאמן.
במהלך הביצוע החי הזה, לא רק שאין טעויות, אלא שהביצועים כל כך חזק ווירטואוזים, שנדמה שהם מופיעים יחד במשך 20 שנה, בטח לא בהופעה הראשונה שלהם. כנ"ל הנגינה של מקלפלין בגיטרת שישה מיתרים אקוסטית מקלאוגלין מנגן 7-9 דקות סולו זה שישאיר בביצוע עוצר נשימה. מיותר לציין שהשיר הזה, שנקרא "ג'וי", מציג באופן הולם את הרגשת המוזיקאים האלה באשר למוזיקה שלהם, וכלפי החיים בכלל. בהופעה ב-1975 מקלפלין ניגן את כל הקונצרט מעמדת יוגה.

שאקטי – Joy בהופעה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן