בילי אייליש 2 אוסקר 2022

המוסיקה של ג'יימס בונד משירלי בייסי עד בילי אייליש

בהנחה שכמחצית מאוכלוסיית תבל ראתה סרטי ג'יימס בונד – שירי הנושא של הסרטים האלה הם היותר מוכרים בהיסטוריה של המוסיקה המולחנת והמתוזמרת לסרטים

0/5

בהנחה שכמחצית מאוכלוסיית תבל ראתה סרטי ג'יימס בונד – שירי הנושא של הסרטים האלה הם היותר מוכרים בהיסטוריה של המוסיקה המולחנת והמתוזמרת לסרטים כמו "מלחמת הכוכבים", "חלף עם הרוח", "צלילי המוסיקה".
מבין 8 המועמדויות של סרטי בונד לאוסקר – 4 היו על פס קול. שיר הנושא: Live and Let Die היה מועמד לשיר המקורי הטוב ביותר, The Spy who Loved Me – פסקול הסרט הטוב ביותר, For Your Eyes Only – השיר המקורי הטוב ביותר. רוב השירים שנכתבו לסרטי בונד הולחנו באוריינטציה הקלאסית של ג'ון בארי מ"גולדפינגר" ועד "יהלומים לנצח".
מלחינים: הבולט ביותר בין מלחיני סרטי ג'יימס הוא, כאמור, ג'ון בארי – 11 סרטים. מלחינים אחרים: מונטי נורמן, ג'ורג' מרטין, מרווין המליש, ביל קונטי, מייקל קאמן, אריק סרה, דיוויד ארנולד – מי שהלחין את רוב סרטי בונד האחרונים.
האוריינטציה להשתמש בזמרים כוכבים החלה מהסרט השני של הסדרה – "מרוסיה באהבה". הזמר מט מונרו ששר את שיר הנושא (1963), החל במסורת של זמרים מוכרים המבצעים את שירי הנושא של 007, זמרת כמו שירלי באסי, שהפכה כוכבת בזכות "גולדפינגר", "יהלומים לנצח"ננסי סינטרה עם שיר הנושא של "אתה חי רק פעמיים", להקת "כנפיים" עם פול מקרטני בשיר הנושא של "חיה ותן למות" משנך 1973, קרלי סיימון בשיר – Nobody Does it Better , מהסרט "המרגל שאהב אותי". ברשימת המבצעים בנמצא גם את  –טום ג'ונס, שינה איסטון, דוראן דוראן, א-הא, גלדיס נייט, טינה טרנר, שריל קרו, גרבייג', מדונה, אדל, סם סמית'.
הבולטת בין כל זמרי בונד היא שירלי בייסי Shirley Bassey, ששרה את שירי הנושא של "גולדפינגר", "יהלומים לנצח", "מונרייקר" יותר מכל זמר/ת בייסי היא הזמרת שתיזכר כמי שקולה החזק-והטמפרמנט שלה העניקו לסרטי בונד ערך מוסף.
גם הרכבי רוק שותפו בשיר בונד: "דוראן דוראן" קיבלה את השיר מתוך A View to a Kill ("רצח בעיניים") גרבייג' את שיר הנושא של World Is Not Enough  משנת 1999, אבל מעט מאלה זכו לחיי נצח בזיכרון הקולקטיבי כמו Skyfall של אדל, שהצליחה לחזור במעין מוסיקת רטרו למוסיקה של שירי הנושא בסגנון ג'ון בארי, אשר היה שותף לכתיבת רוב שירי הנושא של בונד כולל The Living Daylights – "באזור מסוכן" הסרט ה-15 בסדרה בביצוע להקת A-Ha הנורבגית. המוסיקה של ג'ון בארי הצטיינה בעיבודים תזמורתיים מצוינים, שהפכו לצליל  המזוהה עם סדרת הסרטים. המוסיקה ל – Skyfall, למרות שלא נכתבה ע"י ג'ון בארי – נכתבה לפי סגנונו, המזוהה כז'אנר בריטי.
סם סמית' הבריטי נבחר לשיר את שיר הנושא ל – Spectre.  שיר אינטימי, איטי מאוד, קצב מאופק, מלודיה מוגבלת, קולו של סמית' מעורפל כמו בשירים הישנים של פינק פלויד, מוסיף לאווירת המתח הנבנית. לא היה כאן ניסיון לקחת את השיר להפקה העכשווית. התזמור נבנה על מערבולת-סחרחורת של צלילים וקולות ואינו מכוון ללהיט ענק. סם סמית' כבר אמר שכשמדובר במוסיקה לג'יימס בונד – הסרט עומד במרכז, לא הוא.צדק.
אחרונה לא אחרת מאשר בילי אייליש ל – No Time to Die, השיר שמלווה את הסרט האחרון  בסדרת ג'יימס בונד בביצוע בילי אייליש, הסרט ה-25 בסדרת הסרטים המצליחה שעלתה לאקרנים לראשונה בשנת 1962. לא מעט גבות הורמו ביום בו הוכרז כי אייליש תהיה זו שתבצע את השיר הבא בסדרת הסרטים האייקונית, מגמת המפיקים היתה ברורה: לנצל את איליש בשיר תהילתה ואף להפנות את בונד לקהל צעיר חדש. הר הציפיות גדל מיום ליום, ואז הגיעו הביקורות, והתברר שאייליש יותר מאשא עמדה בהן. מבקר האינדיפדנט כתב: "השיר החדש מוכיח שאייליש ורסטילית דיה ללכת מעבר לצליל  האלקטרוני שמזוהה איתה מאלבומה הראשון. בשיר החדש היא מאתגרת את מיתרי קולה הרבה יותר מכל מה שהיא עשתה עד היום".

סרטי בוונד ומלחיניהם: דר' נו 1962 – מרטין נורמן, מרוסיה באהבה 1963 – ג'ון בארי, גולדפינגר 1964 – ג'ון בארי, כדור הרעם 1965 – ג'ון בארי, אתה חי רק פעמיים 1967 –מ ג'ון בארי, קאזינו רויאל 1967 – ברט באכארך, בשירות הוד מלכותה 1969 – ג'ון בארי, יהלומים לנצח 1971 – ג'ון בארי, חייה ותן למות 1973 – ג'ורג' מרטין, האדם עם אקדח הזהב 1974 – ג'ון בארי, המרגל שאהב אותי 1977 – מרווין המליש, מונרייקר 1979 – ג'ון בארי, לעיניך בלבד 1981 – ביל קונטי, אוקטופוסי 1983 – ג'ון בארי, לעולם אל תאמר לעולם לא 1983 – מישל לגרן, מראה לרצח 1985 – ג'ון בארי, 007 באזור המסוכן The Living Daylights 1987 ג'ון בארי, רישיון להרוג – מייקל קאמן, גולדן איי 1995 – אריק סרה, מחר לנצח Tomorrow Never Dies 1997 – דיוויד ארנולד, העולם אינו מספיק 1999 – דיוויד ארנולד, למות ביום אחר – Die Another Day 2002 – דיוויד ארנולד, קזינו רויאל 2006 – דיוויד ארנולד, קוונטום של נחמה Quantum Of Solace – דיוויד ארנולד, סקייפול Skyfall 2012 – תומס ניומן, Spectre של 2015- תומס ניומן, No Time to Die ב-2021 – Hans Zimmer

, Writing's On The Wall – סם סמית', הסרט Spectre

המוסיקה של ג'יימס בונד משירלי בייסי עד בילי אייליש יהלומים לנצח – שירלי בייסי, חייה ותן למות – פול מקרטני, למות ביום אחר – מדונה

בילי אייליש – No Time To Die

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן