השירים הגדולים של סטיבי וונדר

השירים הגדולים של סטיבי וונדר

הוא היוצר שבלעדיו מוסיקת הנשמה לא הייתה מה שהיא

5/5

המילה האהובה על סטיבי וונדר היא "blessed" (מבורך, בר מזל). מילה שהוא שמע את אמו אומרת פעמים רבות. היא "התברכה" בו. הוא "התברך" במוזיקה. סטיבי וונדר התברך בכך שאת הלהיט הראשון שלו כתב בגיל 12, הפיק קלאסיקות פופ ונשמה בגיל 15 ועדיין יצר מוזיקה חדשנית וחשובה באמצע שנות השלושים לחייו. הוא "התברך" בכך ששרד תאונת דרכים בשנת 1973. הוא "התברך" בילדיו. "זו ברכה בשבילי להפוך לסטיבי וונדר, אבל אני מאמין שאלוהים עזר לי בזה. אני מוכן לצווי האל" הוא אמר זאת בשנת 2013, אך באותה מידה הוא יכול היה לומר זאת בשנת 1963.
עם הזמן נחשב גם עיוורונו לסוג של ברכה. זה בהחלט הגדיר אותו וכישרונו נחשב לעתים קרובות כמעין פיצוי – אלוהי או ביולוגי – על מוגבלותו. עיוורון מבחינתו נחשב נורמלי, ולכן חוסר יכולתו לראות אינו ראוי יותר לתשומת לב מאשר חוסר יכולתו ללכת על מים. מה שמגדיר אותו באמת הוא כמובן כישרון יוצא דופן.
סטיבי וונדר התברך בכישרון נדיר. הוא היוצר שבלעדיו מוסיקת הנשמה לא הייתה מה שהיא, האיש שאחראי במידה רבה למה שנקרא הצליל של "מוטאון". וונדר כמו הביטלס הוא יוצר של סול קלאסי, והוא מהיחידים שלקח את המוסיקה השחורה לעידן חדש, לצורות בהן מתמזגים סול ופופ, בלוז, ג'אז, רוק, צליל אלקטרוני. הכישרון הוורסטילי שלו הכניס אותו  לפנתיאון המוסיקה לצד יוצרים כקול פורטר, גרשווין,  הביטלס.
וונדר השכיל לחבר גם להיטי קיטש כמו "צלצלתי להגיד שאני אוהב אותך". או "את השמש של חיי" ועם הפאנק של "אמונה תפלה" ועד הג'אז הדרמטי של הלהיט הסוציאלי "חיים בעיר" שתיאר את אי הצדק שבו חיים השחורים בעיר ועד שירי הנשמה.
הצליל והעיבוד: אותו מינון ריתם-אנד-בלוזי, עם ליטוש מכונות קצב, מוטיבים פאנקיים חוזרים, אותה מנגינה עגולה בשירים הרומנטיים, אותם תזמורים באוריינטציה ג'אזית. השירה, הנגינה בקלידים ובמפוחית חוברים למשהו בלתי מודע לחלוטין, שיש מקשרים עם עיוורונו. הוא כל כך רב-כישרוני שקשה לאתר בדיוק מה זה הופך אותו לאחד הגדולים אי פעם. אולי רק הביטלס יכולים לעמוד בשורה אחת עם וונדר מבחינה יצירתית. כמוהם, התחיל בפופ אופורי טהור והמשיך ביצירה לעומק ובמגוון שכזה שממשיך להצית את דמיונם של מיליונים ברחבי העולם.
פארל וויליאמס, אחד היורשים הטבעיים של וונדר, הסביר כיצד נוצרה אמפתיה בינו ובין גיבורו. "סטיבי וונדר היה דמות משפיעה בילדותי. המוזיקה שלו היא כנראה הדבר הכי קרוב להתעלות שמיעתית. הברק שלו בהקבלה להרמוניה של צלילים והאופן שבו מתחברים צבעים – מדהימים. לא בטוח שמישהו ישווה לו. הוא גאון ענק".

השירים הגדולים של סטיבי וונדר

Stevie Wonder – I Just Called To Say I Love You

Stevie Wonder – As

סטיבי וונדר – Happy Birthday

סטיבי וונדר פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

3 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

3 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן