חמישיית ריבקין - A Night At Birdland. צילום: מרגלית חרסונסקי

חמישיית ריבקין – A Night At Birdland

שבעים שנה אחרי שאירוע הג'אז ההיסטורי התרחש,  חזרנו למועדון הג'אז הניו יורקי המיתולוגי לקבל את  A Night At Birdland דרך מועדון גריי בתל אביב. חמישית החצוצרן גרגורי ריבקין איפשרה רק לדמיין את החמישייה האגדית שניגנה אז

מועדון גריי תל-אביב
4.5/5

שבעים שנה אחרי שאירוע הג'אז ההיסטורי התרחש, חזרנו למועדון הג'אז הניו יורקי המיתולוגי לקבל את  A Night At Birdland  במועדון גריי בתל אביב. חמישית החצוצרן גרגורי ריבקין איפשרה רק לדמיין את החמישייה האגדית קליפורד בראון – חצוצרה, לו דונלדסון – סקסופון אלט, הוראס סילבר בפסנתר, קרלי ראסל – בס וארט בלייקי -תופים. ב-21 בפברואר 1954, החמישייה המופלאה הזו  התכנסה במועדון הניו יורקי. הקלטת ההופעה, שעלתה על גבי דיסקים, נחשבת עד היום לאחת מאלבומי הג'אז ה-Live הטובים ביותר, אם לא הטוב שבהן. כל אחד מהחמישייה ההיא היה בשיאו באותו הערב.
החצוצרן גרגורי ריבקין, הנחשב לאחד מהחצוצרנים הטובים בישראל, תפקד על תקן קליפורד בראון וחזר נפלא לאחד התקליטים הראשונים של ההרד בופ, סגנון שהתגבש אחרי הבי בופ, מוסיקה שהיא כבר יותר מעובדת, שעיקרה נכתב על ידי הוראס סילבר לחצוצרה ולסקסופון. מעין ביג בנד קטן, למעשה המשך של הג'אז מסנג'רס הראשון, הרכב שהחל להקליט ב-1954 בהנהגתם המשותפת  של סילבר ובלייקי, שהקליט יחד עד 1956.
ההופעה במועדון גריי היתה סוג של התרפקות ג'אזית על התקופה ההיא, והצדעה להרכב שניגן את הרפרטואר הזה לפני 70 שנה. מה שקבע כאן זה לא ה"מה" אלא ה"איך", והחמישייה ניגנה במיומנות גבוהה, כהרכב ליגת על ישראלי.

*** סגנון הנגינה של גריגורי ריבקין מושפע מענקי החצוצרה כפרדי הבארדוודי שאולי מורגן, ועם זאת אישי וייחודי, מתכתב עם מסורת הבי בופ ועם זאת מודרני.
ריבקין הוא יליד רוסיה, בוגר האקדמיה למוסיקה ומחול באוניברסיטת ירושלים בחצוצרה קלאסית, בעל תואר ראשון מ"ני סקול יוניברסיטי" ותואר שני מאוניברסיטת ראטגרס בניו-יורק. ריבקין התגורר כעשר שנים בארה"ב, במהלכן היה פעיל מאוד בסצינת הג'אז הניו-יורקית בהרכבים של "ברוקלין ביג בנד", "ריי צ'ארלס ממורייל בנד", "מינגוס ביג בנד" וב"אלווין ג'ונס ג'אז מאשין", אחד הטובים והמשפיעים אי פעם. עם חזרתו לארץ ב-2011, הוא השתלב בסצינת הג'אז המקומית והקים יחד עם הסקסופוניסט רוברט אנצ'יפולובסקי חמישיית ג'אז ומנגן בתזמורת הג'אז של תל אביב, ביג בנד הנמל, הביג בנד של חיפה ומלמד בבית ספר רימון ובקונסבטוריון שטריקר בתל-אביב.

נגנים: גרגורי ריבקין – חצוצרה; רוברט אנ'יפולובסקי – סקסופון אלט; קטיה טובול – פסנתר; אסף חכימי – קונטרבס; שי זלמן – תופים

Split Kick (Horace Silver)
Quicksilver (Horace Silver)
Once in a While (Michael Edwards/Bud Green)
If I had you (Jimmy Campbell/Red Connelly)
Night In Tunisia (Gillespie)
Wee-Dot (J.J Johnson/Leo Parker)

*** ההופעה התקיימה כחלק מאירועי יום הג'אז הבינלאומי לזכרו של ארז ברנוי שארגנה קהילת הג'אז הישראלית. 

צילומי סטילס: מרגלית חרסונסקי

חמישיית ריבקין A Night At Birdland

שומעים ג'אז בישראל

share

5 אהבו את זה

share

5 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן