יוני רכטר - אני ג'ירף

יוני ג'ירף

יוני רכטר

בהשתתפות: יוני רכטר, יעל צבי, יעל נחשון, איתי פרל
4/5

"אז ככה זה, ילדים,/ השירים לא מתבגרים,/ בסך הכל לפעמים משנים צלילים/ יונתן נשאר קטן השפן עוד מצונן,/ ואני רק ג'ירף מזמר לטף/ טף טיפטוף טיף טף/ שיר לטף".
כך מסיים יוני רכטר את  "אני ג'ירף", אלבום הילדים החדש שלו,  קטע הנשזר בסיומה של מחרוזת שירי ילדים קלאסיים, המוגש בעיבוד קולח וכרצף קוהרנטי מלהיב.  כן, גם יוני רכטר, ממלחיני שירי הילדים הבולטים במוסיקה הישראלית, עדיין "מתחשב" בשירים הקלאסיים שגדלנו עליהם. שירי ילדים הם הטקסטים הראשונים שילדים נחשפים אליהם, ולרוב הם גם מבקשים לשמוע אותם שוב ושוב, פעם אחר פעם בלופים אינסופיים. גם המבוגר שבנו ממשיך לחפש את שירי הילדים עליהם גדל.  המוטו של יוני רכטר, שכתב מוסיקה לקלאסיקות ילדים כמו "מה עושות האיילות", "אדון שוקו" ו"גברת עם סלים" לאריק איינשטיין – יצירת שירים לא על בסיס מתכונים שבלוניים בדוקים. רכטר אקלקטי, הדמיון המוסיקלי שלו חוצה גבולות ז'אנרים, ברזיל, ג'אז, רוק מתקדם. מהלכי היצירה שלו לעולם אינם צפויים.
מבחינתו, הפניה לילדים היא סוג של העברת תחושת המבוגר, בשפת אמת. "גן סגור" ה,הכבש ה-16" הוא חוויה מפרת דמיון שילדים עוברים, כשהם עוברים ליד גן סגור – כיצד נראה הגן מבפנים.
יוני רכטר  נאחז בנוסחי הקלאסיקה של "הכבש ה-16" בשיר "פנינה" (מילים: יהונתן גפן) – סיפורה של גורת חתולים שגדלה והיתה לחתולה. רוב שירי  הילדים אינם עוסקים בהיכרות אמיתית עם בעלי חיים ממשיים ונסיבות חייהם, כיוון שהם משתמשים בדמויות החיות כמשל לבני אדם.  המוסיקה מעניקה לסיפור עושר רב, בקולות במנגינה המפותלת, בשינויי המקצב, בהרמוניות עשירות בנוסחי  "הכבש ה-16" של פעם, בשילוב של סיפור מדובר (גפן) הנרטיב המוזיקלי נשמע הרבה יותר מורכב מהטקסט עצמו. רכטר יצר מעין אופרטת רוק משיר אחד עם התחלה אמצע וסוף. מהבחינה המוזיקלית – משב רוח נעים מהעבר.
הקסם הזה של "הכבש" קיים גם בשיר הפתיחה "עננים" – על הצורות שיוצרים עננים – המנגינה, בשירה ההרמונית, בעיבוד האינטגרטיבי. המוסיקה של "איזה יום היום" – על  הזיכרון הבוגד – מורכבת: יש בה אלמנט ג'אזי מובהק, מעברים משני קצב, גם הרמוניות שיריות ונגיעות ג'אז. שיר לילדים למיטיבי לכת מוסיקליים. כנ"ל –  שירי ע.הלל, מהיוצרים היותר ייחודיים לילדים – מחרוזת שירים ושירים על "הנמלה" ו"דוכיפת" – שיש בו המחזה מוזיקלית של ממש. "את אמא שלי" – על אמא ממבטה של ילדה, כפי ש"מתרגמת" יעל נחשון, הוא מהשירים היותר קונבצינאליים מוזיקלית באלבום. "בחלון אני עומד" של נירה הראל על תסכוליו של ילד הממתין לשובם של הוריו הביתה  הוא מהשירים ה"נחבאים" והצנועים באלבום בעל קסם מלודי והרמוני, בביצוע של איתי פרל שכמו מנסה "להרגיש" ילד. קטעי הקישור על פי סילברסטון שתרגם יהונתן גפן מעניקים ערך מוסף לשירים – בתובנות, בהומור.
לקראת סיום – המבוגר שר מפיו של ילד על המבוגר המתרפק על זכרונות ילדות "שנעלמו בשדות דמיון רחוקים". לשיר של יולי שביט התאים רכטר מנגינה ועיבוד אולד סקול, נשענים על המלודיות המופלאה ועל ההרמוניות המסוגננות של רכטר, במיטב המסורת שלו.

למבוגרים אין זמן לדמיין,
הם סוגרים תריס אחר תריס,
וילון אחר וילון
אז אל תנסי, 
לשכנע אותם, ללכת אל שדון הים שלך.

המבוגרים מסתכלים בתמונות של פעם,
ומנסים, להגיע אל כדור הבדולח,
המבוגרים רצים בגשם
לתפוס זכרונות שנעלמו
בשדות דמיון רחוקים.

זה אינו אלבום קוהרנטי כמו "הכבש ה-16", אבל קיימים בו רגעי קסם כמו בנכס התרבותי הקלאסי הנ"ל. רכטר מצליח לחבר שירי ילדים כביכול תמים עם הראיה הבוגרת שלו בצורה מקורית, לא מתיילדת, ולרוב – מאתגרת.

1. עננים- מילים: יהונתן גפן
2. איזה יום היום- מילים: נירה הראל
3. מחרוזת ע.הלל- מילים: ע.הלל
(הג'ירף, גמל שלמה, שתי אווזות, קרע!)
4. הנמלה- מילים: ע.הלל
5. קטע קישור – זברה- מילים: של סילברסטיין / עברית: יהונתן גפן
6. דוכיפת- מילים: ע.הלל
7. פנינה- מילים: יהונתן גפן בביצוע ה'כבש ה-16'
8. את אמא שלי- מילים: יעל נחשון
9. בחלון אני עומד- מילים: נירה הראל
10.קטע קישור – הצפרדע והקנגורה- מילים: של סילברסטיין / עברית: יהונתן גפן
11. הלו הלו- מילים: נירה הראל
12. גלגל חוזר- מילים: יולי שביט
13. שיר לטף- מחרוזת שירי ילדים מוכרים
יונתן הקטן- מילים: ישראל דושמן
השפן הקטן- מילים: בנימין כספי
האוטו שלנו- מילים: פניה ברגשטיין
נדנדה- מילים: ח.נ ביאליק
רד אלינו אוירון- מילים: חינגה סמילר
עוגה עוגה- מילים: אהרון אשמן
בוא אלי פרפר נחמד- מילים: פניה ברגשטיין
אז ככה זה- מילים: יוני רכטר

לחנים עיבודים והפקה מוזיקלית יוני רכטר
שירה: יעל צבי, יעל נחשון, איתי פרל ויוני רכטר, חברי הכבש ה-16: יונתן גפן, יהודית רביץ, גידי גוב, דייויד ברוזה, יוני רכטר

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן