המוסיקאי שחי כבר 16 שנה עם משפחתו בטורקיה, ממשיך את הקשר שלו עם ישראל באמצעות המוסיקה של המרחב. המסע המוסיקלי של ינון מועלם חוצה תרבויות. ב"שיבה הביתה", אלבומו השמיני, מועלם נשען על העוד ככלי מוביל המחובר באינטרקציה מופלאה לפסנתר בנגינתו של אוראל אושרת, שגם יצר את העיבודים המוסיקליים. התוצאה – 10 קטעים היוצרים קשת רחבה של מוטיבים מוסיקאליים, גוונים של אילתור, צבעים הרמוניים, קולות של השראה. היתוך מסוגנן וייחודי, תרצו – אתנו ג'אז מודרני.
אחרי הדו-שיח בין בפסנתר לעוד בשיר הפתיחה Back Home, מנסה מועלם לגעת במה שקוראים אצלנו במוסיקה – "שירי משוררים". המפגש עם רוני סומק בשיר "אנטליה" הוא ניסיון להפרייה הדדית. סומק כתב על מקום תיירותי המוכר לעם ישראל, שאצלו עורר אסוסיאציה למה שהיה פעם אימפריה. ינון, בלחן שלו, בשירה המשותפת עם סיוון אושרת, יצר צלילים של התרפקות כמעט מיסטית. הגם שלא נוצרה כאן אינטגרציה יצירתית ממדרגה ראשונה,קיימת בחיבור מורכבות שמעניקה לטקסט עיטור מיוחד.
השירה הפיוטית ב – The Way Of Soul המתבססת על פסוקים מקוהלת לא יצרה את ההפריה המיוחלת. לעומת זאת, ב – Close to My Heart, התוספת הווקאלית – שירתה התחושתית הנוסקת ללא מילים של סיוון אושרת – נשזרת נפלא ליצירה רבת ההשראה.
עוד פסגה באלבום – Silence Of Peace, קטע אינסטרומנטלי שמכיל תמצית מזוקקת בין מערב למזרח, וכאן קיימת כבר יצירה, שמספרת סיפור בלי מילים במלודיה, בהרמוניה, בתזמור היפהפה, בעיטור הווקאלי השמימי. קטע מרומם נפש.
גם Hicaz Sirto, שנפתח בסולו בס ואפקטים של צעדי סטפס – מציג זרימה יפה של נגינת העוד, מורכבות בחיבור מפרה לפסנתר עם סולו הקשה של מעיין דוארי, שמתחבר בשזירה נפלאה עם אלמנטים של המזרח הרחוק.
גרסה של החמישייה ל – Perfect Day של לו ריד, שיר שיצא ב-1972, בדואט עם סיוון אושרת, היא חריג ווקאלי של פשטות קסומה. החיספוס של מועלם כנגד העידון הטהור של סיון אושרת.
Hicaz Oud Taksim מחזיר לאלבום את הצבע האוריינטאלי בביצוע סולו פריך בטעם טורקי מסורתי. Nine Times Shalom נפתח בדיסהרמוניה קלה, לפני שהוא הופך לקטע הרמוני מלא שמחה ואור בחגיגה קטנה של מנגינה וקצב סוחף, ואם מדברים על גאוגרפיה – אז בשיר הזה עוזבים את טורקיה וחוזרים לישראל ברוח אופטימית. ב, ב- Desert Song למילים של לאה ואנוש אברהם, משדרים עדן הולן וינון מועלם תחושת קדומים הניזונה מהתבוננות במרחבי הנוף המדברי. העיטור של הדודוק – לווית חן לשיר.
המוסיקה של ינון מועלם, שהיתה עד עכשיו בעיקר אינסטרומנטלית . נעשית באלבום הזה יותר ווקאלית. אין ספק כי מדובר בצורך של ממש, הגם שמבחינה מוסיקלית טהורה, הייתי משאיר את השירה לזמרים מקצועיים. גם כך – Back Home נשמע אחת היצירות המיוחדות והמרתקות של מועלם במיזוג השפעותיו המגוונות בפרט ובין המוסיקה המקומית וזו של המרחב התרבותי בכלל.
נ.ב האלבום זכה בפרס אקו"ם לשנת תשע"ח בקטגוריה הלא ברורה של "הפקת אלבום".
חמישיית ינון מועלם כוללת את: אוראל אושרת בפסנתר ועיבודים מוזיקליים, סיוון אושרת בשירה, מני וולט בקונטרה בס, מעיין דוארי בכלי הקשה. ינון מועלם בעוד, כלי הקשה ושירה.
Yinon Muallem Quintet – Perfect Day