ירדנה ארזי הביתה בכיכר החטופים

ירדנה ארזי הביתה

השיר עורר סערה פוליטית במהלך מלחמת לבנון הראשונה בשל כוונת המשורר אהוד מנור לקרוא לחיילינו לשוב הביתה משדות זרים. מה - 7.10.23 מילות השיר מקבלות משמעות עוד יותר מצמררת ממה שהייתה לו במקור

מילים: אהוד מנור לחן: יאיר קלינגר
4.5/5

עד עלות השחר/ מתפללת לשלומך/ שבויה באזיקי פחדים/ אני שומעת צעדים".
מה – 7.10.23 מילות השיר מקבלות משמעות עוד יותר מצמררת ממה שהייתה לו במקור. השיר עורר סערה פוליטית במהלך מלחמת לבנון הראשונה בשל כוונת המשורר אהוד מנור לקרוא לחיילינו לשוב הביתה משדות זרים.  מנור בספרו "אין לי ארץ אחרת" (2003) כתב: ירדנה ארזי היה מה להפסיד כשהחליטה לשיר את 'הביתה', שקרא להחזיר את חיילינו מלבנון. הערכתי אותה על הסיכון שנטלה, ונדמה לי שהיא לא הצטערה על כך".
ב-2023 השיר למחאה נוספה זעקת כאב נוראה שמגיעה עד מנהרות האופל של החמאס בעזה.
בשנת 1982 בעיצומה של מלחמת לבנון הראשונה עלתה  ירדנה ארזי להופיע בפני חיילי צה"ל בלבנון. הופעתה של ארזי בהרי השוף לוותה בכמה תקריות בהן נשקפה סכנה ממשית לחייה.  , היא שהתה בווילה ממולכדת דקות אחדות לפני שפוצצה. השיירה בה נסעה עברה בנתיב בו התפוצץ כמה מטרים לפניהם מטען חבלה.

בעצתו של יועצה האמנותי גברי מזור,  שהתלווה אליה לנסיעה ללבנון, נפגשה ארזי עם הפזמונאי אהוד מנור וסיפרה לו על המסע המטלטל  אותו עברה בלבנון. השיר "הביתה" הקורא לחיילים "לשוב משדות זרים" נוד בעקבות אותה שיחה. יאיר קלינגר הציע לירדנה את הלחן שחיבר ומסר שנה קודם לכן לזמרת הצרפתייה סילבי וארטן, ששרה אותו על המילים manana tomorrow. השיר הוצג לראשונה בראש השנה תשמ"ג  ועורר ויכוח ציבורי סוער בסוגיית הישארות צה"ל בלבנון (ויכוח שנמשך עד לנסיגת צה"ל מלבנון בשנת 2000). ארזי זוהתה כבעלת השקפת עולם מדינית שמאלנית, ולא אחת הותקפה על ידי אנשי ימין בקהל בהופעותיה. בראיונות עיתונאים סיפרה כי באחת ההופעות ביישוב שלומי צעק לה מישהו מהקהל: "נרצח את כל הערבים ואחר-כך אותך".
ביולי 2006, לאחר חטיפת החיילים גלעד שליט, אלדד רגב ואהוד גולדווסר ופרוץ מלחמת לבנון השנייה, הפך השיר "הביתה" מזוהה עם המאבק הציבורי להחזרת החיילים.

ירדנה ביצעה את השיר ביום הולדתו החמישי של גלעד שליט בשבי, במסגרת עצרת מיוחדת שהתקיימה באוהל המחאה שהקימו בני משפחתו בירושלים. בכל אותן שנים נהגה ארזי להקדיש את השיר לאמו, אביבה שליט, בכל הופעה. היא חזרה על השיר בהופעה מאולתרת בכיכר החטופים  החטופים באזור מוזיאון תל אביב לאמנות ב6.1.24   ב-18 בדצמבר 1,000 מוזיקאים ביצעו את השיר באירוע להחזרת החטופים שהתקיים באמפי קיסריה. (צפו בוידיאו למטה)

ירדנה ארזי הביתה

עוד שנה חלפה,/ עוד שנה טרופה/ עשבים שוטים עלו בשביל ובגן.
רוח נאנח/ את התריס פתח/ ומכה בקיר הישן/ כמו קורא:
הביתה, הביתה/ באה עת לחזור/ מן ההרים/ משדות זרים.
היום דועך ואין סימן.
הביתה, הביתה/ טרם רדת אור./ לילות קרים/ לילות מרים,
קרבים עכשיו לכאן.
עד עלות השחר/ מתפללת לשלומך/ שבויה באזיקי פחדים
אני שומעת צעדים.
הביתה, הביתה/ כי עוד לא ניתן/ כל מה שהובטח לנו מזמן.
(גירסה מורחבת)
השנים חולפות/ השנים קוטפות/ אנחנו לא מצאנו/ עוד מנוחה.
דור הולך ובא/ הלחי רטובה,/ ובוכה דמעה מלוחה
כמו קוראת:
הביתה, הביתה/ באה עת לחזור/ מסוף דרכים/ מריב אחים
אל תוך אותו מקום בלב.
טרם רדת אור/ אל חלומות ללא חומות/ אל לילה בלי כאב
עד עלות השחר/ מתפללת לשלומך/ שמרי שמרי ארצי שלי
שברי חלום/ ישראלי.
הביתה, הביתה/ כי עוד לא ניתן/ כל מה שהובטח לנו מזמן…

ירדנה ארזי פייסבוק

share

1 אהבו את זה

share

1 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

תגובה אחת

  1. מלכת הזמר הישראלי!
    הגיע הזמן להעניק לירדנה את פרס ישראל.
    עופר דואק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן