מוניקה סקס - לילה חדש

לילה חדש

מוניקה סקס

4/5

כמה הורידו את האלבום הזה? אין בו להיטי ענק כמו "השמלה ממדריד", אבל זה אלבום שאתה מאזין פעם שניה כדי לגלות את המיוחד שבו, בין אם בשירים שכתב יהלי סובול ובין אם שחר אבן צור. זה אלבום למיטיבי לכת ברוק הישראלי. לא אכנס להגדרות מוסיקולוגיות. אומר בפשטות: מוניקה סקס היא רוק ישראלי. המילים, הצלילים, ההרמוניות מתחברים למשהו שבתחושה מרגיש מכאן.
בגדול, זהו אלבום ששיריו מדברים על מהות הקיום בנקודת הזמן הזו. העולם השתנה. מנגנוני הרגש והחשיבה מגיבים לשינויים במוסיקה שנעה בין פופ הרמוני לרוק פאנקי. שחר אבן צור מייצג את המתרפק על העבר בשני שירים בולטים: "ידענו לרקוד" ו"אחר הצהריים". בראשון הוא  מתרפק על שנות השמונים בגעגועים.  הכל נראה טוב מנקודת המבט העכשווית. אתה מתגעגע לפשוט ולתמים, למרות שאז ממש לא היית מודע שאתה חווה את הפשוט והתמים.  שחר אבן צור אינו מתייחס לעכשיו פרובלמטי כשהוא שר על השנים ההן. מהפרספקטיבה הזו – "רקדנו אז בשביל לחיות". ומה היום? יש כאן חסר השוואתי שפוגם בשיר. השיר הקצבי מוביל אל הזמנים ההם בצליל אייטיז, שמזכירים להקות בריטיות של אותם ימים.
הקול של אבן צור נשמע מתקתק מרוחק על איזשהו תדר נוסטלגי. התזמור מכניס לאווירה אופורית, מעין מסע חלומי לאחור במנהרת הזמן. כנוסטלגיקן כרוני נלקחתי די בקלות בשבי השיר הזה כמו גם בשבי "אחר הצהריים", בלדת רוק שהיא  התרפקות על אזור הדולפינריום בת"א סוף שנות השבעים "1978 – אבא היה רק בן 30". זו אינה סגידה לעבר. אנחנו ב"סתם אחר הצהריים שנמשך כל החיים", אבל הגעגועים מבצבצים וצובטים במנגינה הכי יפה באלבום החדש.
יהלי מתרפק פחות על העבר ב"הכל נמס" – ע"י קבלת השינוי – "להתאהב ברגע שהכל נמס""פעם התחפשנו פה לכל מיני דברים/ פתאום הבנתי שלחיות זה לראות
את כל מה שאתה אוהב נעלם/ אני לא רוצה לבכות ולא להיות נוסטלגי/ צריך קצת זמן להתרגל למהלך". המוסיקה – פופ מינורי עולה במשב  רוח קליל שנות השבעים על הכביש הראשי, ההרמוניה הפופית והטון הרך משדרים איזושהי השלמה נטולת דרמה עם התמורות.
מצד אחר סובול שר תחושת ניכור אורבנית ב"שמש קוריאנית" על  "אנשים שקועים בטלפון או בכאב/ ממהרים לסידורים חשובים". התקווה לשינוי אוטופית, הגם שיש תקווה ש"שמש קוריאנית" תזרח כאן. השירה של "המספר" מונעת בקצב, מנגינה ותזמור שמימי שמשדרים את הניכור.
ב"זה הזמן" מבצבצת אמירת מחאה מתוחכמת על הקיום כאן: "אנו נושאים לפידים/ למות או לכבוש את ההר/ בסוף ניפגש בכיכר/ מי זה שם שר? אנחנו שנינו מאותו הכפר"  – המוסיקה דיסקו פאנקי מיד טמפו ללא ניואנסים מלודיים מדליקים. אמירה קיימת גם ב"ספינות המורדים", שיר קצר של ארבע שורות על קיבעון ועל השינויים שממאנים להגיע, כאשר הדגש הוא על חוסר התוחלת – "איפה ספינות המורדים".
סובול יעדיף לשדר יותר תוכן מאשר להחניף במלודיות. כך גם ב"בוא לסנטר" קצב דאנס תזזיתי ותזמור אווירה הזויה  מספר סיפור הצעיר משוטט חסר הכיוון "מכה בכפתורים, עובר מסכים", מחפש "לתפוס אמריקה".
ב"לילה חדש" שפותח את האלבום, סובול נותן להזיה לצאת לנתיב אמצע בין רוק לדאנס, במנגינה ובקצב פשוטים. רוח של לילה חדש של חלום כאוטי בשתי זירות התרחשות, העולם המופרע של המסיבות, שלא כל אחד יכול להיכנס אליו, והכאוס מלחמתי (טעמים של מתכת, אבק שריפה, גניחות של עונג מהולות בזעקות). לכאורה שתי זירות שונות, אבל במהות התחושה היא "זה נראה כמו אפריקה/ אבל מרגיש אמריקה" – העולם שמצטייר כפראי ופרימטיבי מול העולם המודרני המתקדם.
מלודית, לא כל השירים באלבום החמישי של "מוניקה סקס",  ייכנסו  לפנתיאון הקלסיקה של הלהקה, אבל החבורה כבר בשלב בגרות כזה, שזו אינה המטרה. האלבום מתמקד יותר במהות קיום עכשווי מול שנות העבר, ומבחינה זו – יש  בו אווירה ועוצמה של להקה ששרה ומנגנת את עצמה הכי אותנטי.

שירים: לילה חדש, בוא לסנטר, ידענו לרקוד, דג, זה זמן, שמש קוריאנית, מה יכולתי להיות, הורוסקופ, אחר הצהריים, הכל נמס, אהבה שבורה, ספינות המורדים
הפקה מוזיקלית: שחר אבן צור
מוניקה סקס: יהלי סובול, פיטר רוט, ספי אפרתי ושחר אבן צור
מילים ולחנים: יהלי סובול – לילה חדש, בוא לסנטר, זה זמן, שמש קוריאנית, הורוסקופ, הכל נמס, אהבה שבורה, ספינות המורדים, שחר אבן צור – ידענו לרקוד, מה יכולתי להיות, אחר הצהריים, פיטר רוט – דב

וידיאו: לילה חדש

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. בסך הכל, "לילה חדש" מספק את סחורת הרוק האינטליגנטי שמזוהה עם הלהקה – זאת אחת המניות הכי בטוחות בסביבה – אבל הוא גם קצת מונטוני ונהנה ממעט מדי המנונים גדולים באמת, שיעמדו בשורה הראשונה של שירי הלהקה לצד הקלאסיקות הוותיקות.https://e.walla.co.il/item/3244202"We knew hot to dance" is mighty fun https://www.youtube.com/watch?v=r3IOBGZCaE4
    but rest are very boring & generic. here nicew review. also rightfully recommending efrat ben sur's new record.
    https://rateyourmusic.com/list/DavidIs/https://e.walla.co.il/item/3244202

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן