The Beatles סרג’נט פפר 1967 2

מנהרת הזמן: 1967

אני זוכר את  הערב ב-1967 שבו השתנה עולמנו. המחט שהסתובבה על הפטיפון רעדה מרוב התרגשות. "סרגנ’ט פפר" היה הרגע בו הרוקנ’רול הפך לאמנות.

/5

אני זוכר את  הערב ב-1967 שבו השתנה עולמנו. המחט שהסתובבה על הפטיפון רעדה מרוב התרגשות. "סרגנ’ט פפר" היה הרגע בו הרוקנ’רול הפך לאמנות. לא היינו צריכים לחכות לאלבום הזה כדי להבין כמה שגה משרד החינוך כשאסר על הביטלס להיכנס לארץ. "סרג’נט פפר" הוא אולי היצירה החשובה ביותר בתרבות הפופ של  של המאה ה-20 בקונספט, בצליל, בכתיבה ועד עיצוב עטיפה.  מתרועת החצוצרות של שיר הפתיחה הנושא את שם האלבום, דרך תזמור המיתרים של "היא עוזבת את הבית"  ועד האקורד הגוסס בסיום של "יום בחיים".
13 הרצועות של Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band הם שיאי היצירה של הביטלס ב-8 שנות קיומה של הלהקה. ג'ון לנון, פול מקרטני, ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר– מעולם לא היו נועזים ומלוכדים כמו ביצירת היצירה הנשגבת הזו.
סרג’נט פפר הביא אור חדש לא רק למוסיקה אלא גם רגעים גדולים של תקווה ואופטימיות. האלבום המבריק ביותר לא רק של הביטלס אלא של מוסיקת הפופ בכול הזמנים. ואם אינסופיות, ההצגה הזו של הביטלס, המועדון הזה של סמל פפר, הא האלבום שלעולם לא ייגמר, שיחיה לנצח נצחים ושישאיר את 1967 כאחת ה שנים המשמעותיות והחשובות ביותר בתולדות הפופ.

כרוניקה 1967: אלביס פרסלי מתחתן עם החברה שלו פריסילה בולייה. אלבום הבכורה של "חווית ג'ימי הנדריקס" (Jimi Hendrix Experience) יצא לאור. נולד פסטיבל הפופ של מונטריי, פסטיבל המוזיקה החיצוני הראשון בעולם בקנה מידה גדול (200,000 משתתפים). בריטניה מוציאה מחוץ לחוק תחנות רדיו "פיראטיות" . הגיליון הראשון של מגזין הרולינג סטון יוצא לאור. כוכב מוזיקת הנשמה אוטיס רדינג וארבעה חברי להקתו נהרגים בהתרסקות מטוס.
20,000 אנשים מתאספים בפארק שער הזהב של סן פרנסיסקו למחות על איסור ה-LSD. להקות מקומיות The Grateful Dead, Jefferson Airplane ו-Quicksilver Messenger Service מופיעות כדי לקדם את המחאה.
להקת הדורז (The Doors) משחררת את אלבום הבכורה שלה בלוס אנג'לס, האלבום כולל את הסינגל "Light My Fire" שיגיע למקום הראשון בארה"ב ביולי. הסינגל עבר עריכה מגרסת שבע הדקות של השיר באלבום.
הדואט של פרנק סינטרה עם בתו ננסי "Something Stupid" מגיע למקום הראשון בארה"ב ובבריטניה. זו הפעם היחידה שבה דואט אב ובת הגיע למקום הראשון במצעד הפופ האמריקאי.
אלבומה השני של להקת ג'פרסון איירפלן מסן פרנסיסקו, קליפורניה Surrealistic Pillow, ייצא לאור, ומגיע למקום השלישי בארה"ב. מהאלבום יוצאים שני סינגלים שנכנסים אל עשרת הגדולים בארה"ב עם "Somebody To Love" ו-"White Rabbit".
הרולינג סטונס: פשיטה משטרתית על ביתו של גיטריסט של הרולינג סטונס קית' ריצ'רדס בסאסקס בריטניה, מביאה למעצרם של קית', מיק ואחרים באשמת החזקת סמים.
להקת הרוק הבירדס The Byrds מלוס אנג'לס מוציאה את "אז אתה רוצה להיות כוכב רוקנ'רול" ("So You Want To Be a Rock n' Roll Star") – מבט סאטירי על המגמה לייצר קבוצות פופ מתועשות.
"Georgy Girl" של להקת הפולק "המחפשים" (The Seekers) הוא שיר הנושא של הסרט הבריטי בעל אותו השם. השיר מגיע למקום השני בארה"ב, למקום השלישי בבריטניה ועד למקום הראשון באוסטרליה.
הלהקה הקליפורנית "הצבים" The Turtles יוצאת עם הסינגל הגדול ביותר שלה"Happy Together" מקום1 בארה"ב, 12 בבריטניה. סינגל ההמשך "She'd Rather Be With Me" מגיע למקום ה-3 בארה"ב, ו למקום הרביעי בבריטניה ביוני 1967. ללהקה היו שבעה סינגלים שדורגו בין 20 המובילים בארה"ב.
הביטלס מוציאים את השירים הפסיכדלי ם"Strawberry Fields Forever" (מקום 8 – ארה"ב, מקום 2 – בריטניה) שו"Penny Lane" (מקום 1בארה"ב, מקום 2 בבריטניה).
קבוצת ספנסר דייויס The Spencer Davis Group n מברמינגהאם מוציאה את "תן לי קצת אהבה" ("Gimme Some Lovin'") הלהקה fhfcv בעבר בראש במצעד בבריטניה פעמיים בשנת 1966 עם הסינגלים "Somebody Help Me" ו-"Keep On Running".
The Velvet Underground מניו יורק, בניהולו של אנדי וורהול, מוציאה את אלבום הבכורה שלה. למרות שלא הייתה הצלחה מסחרית (מקום 171 בארה"ב), הסאונד העז והנושא הייחודי באלבום הזה ישפיעו מאוד על עתיד הרוק.
מוסיקת הרוק ממשיכה להתפתח מעבר למוזיקת פופ לבני נוער המתמקדת בסינגלים להיטיים, והבולטת בין המתקדמות היא The Grateful Dead מסאן פרנסיסקו, באלבום הבכורה שלה, ששמו כשם הלהקה, המגיע למקום ה-73 בארה"ב. שני סינגלים מהאלבום לא הצליחו להגיע לטופ 100 בארה"ב.
ג'ון פיליפס מ-Mama's & The Papa's מארגן את פסטיבל הרוק הראשון בקנה מידה מלא במונטריי, קליפורניה. עם נוכחות כוללת של 200,000 איש, האירוע בן שלושת הימים כולל את ג'ימי הנדריקס, The Who, אוטיס רדינג, ג'פרסון איירפלן, ג'ניס ג'ופלין ועוד רבים.
הלהקה הבריטית פרוקול הארום (Procol Harum) יוצאת עם להיט כל הזמנים – "Whiter Shade of Pale". מקום 1 בבריטניה, 5 בארה"ב. למעשה – סינגל הבכורה שלה שימכור למעלה מעשרה מיליון עותקים וישפיע על עולם הרוק המתקדם.
אריתה פרנקלין מדטרויט, מישיגן שהוציאה תקליטים מאז 1960 ב-Columbia Records, עוברת ל-Atlantic Records ומגיעה למקום הראשון בארה"ב, לעשירי בבריטניה עם הקאבר שלה לשיר "Respect" של אוטיס רדינג. לפרנקליןיהיו יותר מחמישה עשר להיטים מובילים בארה"ב.
הבי ג'יז הלהקה האוסטרלית שבסיסה בבריטניה (The Bee Gees – קיצור של The Brothers Gibb) מוציאה את האלבום Bee Gees First שמגיע למקום ה-7 בארה"ב, למקום ה-8 בבריטניה. הלהקה הצליחה עם שלושה שירים לטופ 20 ב-1967, כולל הסינגל מספר 1 בבריטניה, "מסצ'וסטס".
יצא אלבום הבכורה של Vanilla Fudge מלהקת לונג איילנד, ניו יורק, והגיע למקום השישי במצעד האלבומים האמריקאי. עם עיבודים מורחבים ומקצבים מואטים, הלהקה נתפסת כמקשרת בין פסיכדליה למה שהפך להבי מטאל.
להקת פינק פלויד מוציאה את אלבום הבכורה שלה – The Piper At The Gates of Dawn. אלבום הרוק הפסיכדלי מגיע למקום ה-6 בבריטניה, אך לא מצליח לפרוץ דרך בארה"ב, שם הוא הגיע למקום ה-131.
מנהל הביטלס בריאן אפשטיין מת ממנת יתר של סמים שנטל שוגג בגיל 33. אפשטיין נודע כמי שתיווך בין חברי הלהקה על רקע סכסוכים ביניהם. , מותו של אפשטיין יהיה גורם תורם לפירוק הלהקה שנתיים לאחר מכן.
The Grass Roots, להקה שהוקמה כדי להקליט את שיריהם של כותבי השירים האמריקאים פי.אפ סלואן וסטיב בארי, מגיעים אל עשרת הגדולים בארה"ב עם הסינגל "Let's Live For Today". ללהקה יהיו עוד חמישה להיטים בטופ 20 בארה"ב, אבל לעולם לא במצעד בבריטניה.
זמר הפולק לשעבר סקוט מקנזי מגיע למקום הראשון בבריטניה, לרביעי בארה"ב עם הסינגל "San Francisco (Be Sure to Wear Flowers in Your Hair)" שכתב עבורו חברו ג'ון פיליפס, הזמר וכותב השירים של להקת האמהות והאבות The Mama's and The Papa's.
זוהי שנת חשיפתה של הלהקה הבריטית Cream "קבוצת העל" ("super-group") הראשונה, המורכבת ממנגן הבס ג'ק ברוס, המתופף ג'ינג'ר בייקר והגיטריסט אריק קלפטון. החבורה יוצאת לסיבוב ההופעות הראשון שלה בארה"ב לקידום אלבומה השני Disraeli Gears. האלבום יגיע למקום הרביעי בארה"ב, מקום החמישי בבריטניה וגם לפלטינה בארה"ב.
להקת הבוקסטופס The Boxtops מממפיס, טנסי, הכוללת את הזמר בעל הקול המחוספס אלכס צ'ילטון בן ה-17, מצליחה להתבסס בראש מצעדי ארה"ב במשך ארבעה שבועות סינגל הבכורה שלהם "The Letter". הלהקה תוציא ארבעה אלבומים לפני שתתפרק בסוף שנות ה-60.
לאחר שהפנטו את הקהל במונטריי, Big Brother מסן פרנציסקו ו-Holding Company, בהשתתפות הסולנית ג'ניס ג'ופלין, חותמים בקולומביה רקורדס – ומוציאים את אלבום הבכורה שלהם שהגיע למקום ה-60 בארה"ב. הלהקה תוציא שני אלבומים לפני שג'ופלין תנטוש לקריירת סולו.
לאחר שהופיעה בפסטיבל הפופ של מונטריי ביוני, להקת הרוק הבריטית The Who זכתה ללהיט הראשון והיחיד בארה"ב עם "I Can See For Miles". בדצמבר הם מרסקים את הכלים שלהם בתוכנית הפריים-טיים של הטלוויזיה האמריקאית The Smothers Brothers Show.
הזמרת הסקוטית לולו מופיעה בסרט המצליח "To Sir With Love" ומגיעה למקום הראשון בארה"ב עם שיר הנושא, ושוההבו למשך חמישה שבועות. ללולו היו שלושה להיטים קודמים שהתברגובין עשרת הגדולים בבריטניה, כשהיא הגיעה לראשונה למצעד בשנת 1964, היא היתה בת 15.
ג'אן ונר וראלף גליסון מפרסמים את הגיליון הראשון של מגזין הרולינג סטון בסן פרנסיסקו. הקונספט: עיתונות רוק רצינית בניגוד למגזיני המעריצים, גיליון הבכורה כלל ראיון וסיפור שער עם ג'ון לנון.
הלהקה הבריטית The Moody Blues מוציאה את אלבום הקונספט Days of Future Passed , המשלב בין מוזיקת רוק ותזמורתית. הסינגל "Nights In White Satin" מהאלבום מגיע למקום השני בארה"ב.
המשורר הקנדי לאונרד כהן פונה למוזיקה ומוציא את אלבום הבכורה שלו – Songs of Leonard Cohen, שמגיע למקום ה-13 בבריטניה ולמקום ה-83 בארה"ב. כהן ימשיך לקריירה של כמעט חמישים שנה במוזיקה.
למרות העיתונות השלילית שכינתה אותם "Pre-Fab Four" על השימוש רק במוזיקאי אולפן בתקליטים שלהם, The Monkees הגיעו למקום הראשון בארה"ב, ולחמישי בבריטניה עם הסינגל "Daydream Believer". זהו הסינגל השלישי והאחרון שלהם בארה"ב והלהיט הרביעי בטופ טן בבריטניה.
רגאיי: הסינגל "54-46 That's My Number" של Toots and the Maytals נחשב בעיני רבים לשיר הרגאיי הראשון. סגנון שהתפתח מסקא ורוקסטדי והתפשט לארה"ב ולבריטניה לאורך שנות ה-70 ואילך.

1967 – הגיעו למקום הראשון במצעד האמריקאי

  • ​I'm A Believer – The Monkees (6 weeks)
  • Kind Of A Drag – The Buckinghams (2 weeks)
  • Ruby Tuesday – The Rolling Stones (1 week)
  • Love Is Here and Now You're Gone – The Supremes (1 week)
  • Penny Lane – The Beatles (1 week)
  • Happy Together – The Turtles (3 weeks)
  • Somethin' Stupid – Frank & Nancy Sinatra (4 weeks)
  • The Happening – The Supremes (1 week)
  • Groovin' – The Young Rascals (4 weeks)
  • Respect – Aretha Franklin (2 weeks)
  • Windy – The Association (4 weeks)
  • Light My Fire – The Doors (3 weeks)
  • All You Need Is Love – The Beatles (1 week)
  • Ode To Billie Joe – Bobbie Gentry (4 weeks)
  • The Letter – The Box Tops (4 weeks)
  • To Sir With Love – Lulu (5 weeks)
  • Incense and Peppermints – Strawberry Alarm Clock (1 week)
  • Daydream Believer – The Monkees (5 weeks)
  • Hello, Goodbye – The Beatles (1 week)1967 – הגיעו למקום הראשון במצעד הבריטי
    • I'm A Believer – The Monkees (4 weeks)
    • This Is My Song – Petula Clark (2 weeks)
    • Release Me – Englebert Humperdinck (6 weeks)
    • Somethin' Stupid – Frank & Nancy Sinatra (2 weeks)
    • Puppet On A String – Sandie Shaw (3 weeks)
    • Silence Is Golden – The Tremeloes (3 weeks)
    • A Whiter Shade Of Pale – Procol Harum (6 weeks)
    • All You Need Is Love – The Beatles (3 weeks)
    • San Francisco (Be Sure To Wear Flowers In Your Hair
           – Scott McKenzie (4 weeks)
    • The Last Waltz – Englebert Humperdinck (5 weeks)
    • Massachusetts – Bee Gees (4 week)
    • Baby Now That I've Found You – The Foundations (2 weeks)
    • Let The Heartaches Begin – Long John Baldry (2 weeks)
    • Hello, Goodbye – The Beatles (7 weeks
שיתוף ב facebook
share

2 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

2 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן