ריקי גל ענבים כחולים

ענבים כחולים

ריקי גל

התו השמיני
4.5/5

ריקי גל פותחת בשיר תשוקה מר-מתוק  לאהבה בשפה מטפורית שקובעת רף איכות טקסטואלי.  "מתוך גביע הבדידות שלנו/ ניגר עסיס של ענבים כחולים".
גל שרה את נזקקותה הדחופה לאהבה בטון נמוך, בכוונה גדולה. המוסיקה של פוליקר מניעה אותה, מטעינה במתח, ודי לך בפתיח הזה כדי לקבל זמרת ששרה מעומק בשלותה הנשית, במיומנות שמכילה את כל ה"חבילה" הזו של זמרת שאינה מסווגת עפ"י ז'אנר.
השיר המצוין של צרויה להב מסמן אלבום של הקפדה יתרה על רמת הטקסטים. ארבעה טקסטים של גל עצמה, שלושה של צרויה להב, שנים יענקל'ה רוטבליט. מנגד, יהודה פוליקר חתום על כל הלחנים וההפקה המוסיקלית. גם ריקי גל יודעת, שיש סיכון מסוים בהתבססות על  מלחין אחד. נדמה לי שהסיכון היה מאוד מחושב. פוליקר השקיע באלבום את נשמתו, הוביל אותה בדרכו לאפיקי מוסיקה מגוונים.גל חברה אליו כמו נועד לה בתקופה הזו של דרכה האומנותית.
 גל מתייחסת להתרחשות שתהפוך כותרת בעיתון ("דקה לפני כותרת בעיתון") , אבל כעבור שעות תרד מסדר היום הציבורי. הטראומה תישאר. שגרה לא שגרתית.המוסיקה מביאה את הסיפור תחילה בטון מאופק כמו מזווית נייטרלית, אבל אט אט הופכת מעורבת בסיפור, כואבת ומתרגשת, גם חוזרת לשפת התיעוד-עדות בדיבור  – "אני גרה כאן ליד / אמרה אישה יפיפייה, אתה לא מכיר אותי אני רואה אותך"
העירוב של התיעודי והתחושתי יצר שיר קצבי טעון, בהפקה מוסיקלית שמעצימה את התחושה, מעניקה לאירוע את עומק הכאב, רגע לפני שהוא יכנס לחדשות ויהפוך לעוד כותרת לא זכורה במבול הכותרות הניתכות עלינו במציאות המקומית. שיר דרמטי חזק באלבום.
רוק? תקשיבו ל: "את יפה את כל כך אישה / כל אחד בקהל הוא אישך / במקצב ובצליל לבושה / והילת האורות לראשך/ ניצוצות ניתזים מסביבך /את דולקת , צוחקת בוכה/שגעון שגובר והולך /התרגשות שעל סף מבוכה"
"ניצוצות" (מילים: יילנה בוגומולני) הוא שיר געגועים לנערת הרוק ההיא.  גם ריקי גל מתגעגעת אליה.  מה מביא את גל להתפרצות המחודשת של נערת הרוק? זהו הומאז' קצת עצוב, אוי אף מעט מביך,  לנערת הרוק שהתבגרה, אבל   כזמרת רוק היא במצב מצוין. פותחת מבערים ושרה כאילו זה בנפשה. מתיזה ניצוצות מחודשים. ב"כל עונות השנה" (מילים: נועה בלחסן) שומעים צליל ים-תיכוני בהשראת פוליקר – שיר שאומר – אין אהבות שמחות. זה העצב שעוטף אותה ב"שמיכה של קיץ" באהבה גדולה. מהשירים היפים בדיסק.

ב"80 קמ"ש" (טקסט של  גל)  היא יוצאת לצלילי רוק בנוסח להקת "בנזין" של פוליקר לנסיעה איטית ובטיחותית בדרך לירושלים, שמריצה בה זרם מחשבות על הילדה ועל הגבר שאתה. שיר רוק של הפשטות היפה. "עד אלייך" (ריקי גל) הוא בלדת אווירה דרמטית לצלילי גיטרה חשמלית הנשמע כאהבת אישה לאישה, תוך שימוש במילים דומות המזכירות את "ניגון עתיק" מאת אלתרמן "ובתוך בדידותי הצורבת אשרף ואשרוף את גנייך" (גל) מול "במסיבת מרעייך, תעבור קנאתי שותקת ותשרוף את ביתך עלייך" (אלתרמן)
"מיליונר בתל-אביב" מושר בהומור שובבי השזור מילים בצרפתית, תוך מעבר חד לרוק פאנקי שעולה על האוטוסטרדה, וכאן זוהי נערת הרוק המאושרת שכבר התנסתה בכל סוגי העשירים הפלצנים, ויודעת להתייחס עליהם בסרקזם הראוי.
הקצב האורבני מניע את תנועת "אשת עסקים" (יענקל'ה רוטבליט), שיר רוק עוקצני על  אישה אסרטיבית, קשה, מסתורית, שירשה "עסק מת מהבעל המנוח" (יפה!) ואינה פנויה ליחסים של ממש, אלא במועדון אחרי כוסית או שתיים – תדליק את הגבר שאתה ב"אש זרה".
גל היא שחקנית גדולה בשירים שלה, משנה תפקידים ומצבי רוח. הופכת מלנכולית כשהיא שרה על "סמטת הרגע הגנוב", עוד טקסט מצוין של צרויה להב, בקצב ובטון שמעניקים לנרטיב תוכן מוסיקלי תואם. שיר על חיפוש אושר חמקמק תוך כדי תנועה שעוקפת אפילו את המלאכים. מפסגות הדיסק החדש.
"הבטחות" (צרויה להב) מוביל לשביל מוסיקלי אחר במסע של גל. פוליקר ניווט אל רוק גיטרות פשוט, סטייל סיקסטיז. כאן גל חוזרת לסגנון השירה המוכר שלה – על הבטחות שפיזרה ולא קיימה.
לקינוח: "איזה שיר על כינרת" (רוטבליט) בלדה על פגישה בינה ובינו (עיוורת?)  ונסיעה לצפון, במוסיקה טעונת אווירה אפלולית המובילה, למעשה – לסיפור של כתיבת שיר בהשראתה,  על רקע המראות והצלילים, מעין כתיבה מודרנית עם קריצה לשיר ארץ ישראל הישנה. חשים את אווירת הנסיעה ואת המסתורין שבה.
אחד עשר השירים מרכיבים תמונת עומק של זמרת, שהיא יוצרת בנשמתה, גם כשהיא בוחרת את היוצרים של שיריה, והבחירה בפוליקר לכתוב ולעצב את המוסיקה – הביאה את גל לצומת הכי נכון בדרכה המוסיקלית.

ענבים כחולים, דקה לפני כותרת בעיתון, ניצוצות, כל עונות השנה, מחשבות ב-80 קמ"ש, עד אלייך, מיליונר בתל-אביב, אשת עסקים, סמטת הרגע הגנוב, הבטחות, איזה שיר על כנרת

לחנים והפקה מוסיקלית: יהודה פוליקר

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. המילים של "ניצוצות" נכתבו ע"י אילנה בוגומולני, ולא יילנה – זאת טעות דפוס באלבום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן