"שני משוגעים" של עומר אדם הוא השיר המשודר/ מושמע ביותר בסיכומי השנה של שני גופים שעוסקים באיסוף דיווחי השמעות מתחנות הרדיו השונות – "אקו"ם" ו"מדיה פורסט". אני שונא סיכומים מהסוג הזה. אין מאחוריהם שום תובנה. אין בהם גם שום אינדיקציה לגבי איכויות. האם העובדה שעורכי תוכניות שידרו את "שני משוגעים" 3,234 פעמים אומרת משהו לגבי איכות השיר? בעיני – ממש לא. אבל הבעיה היא הרבה יותר אקוטית: איך נערכות הסטטיסטיקות האלו? מה המשקל של 100 השמעות ברדיו דרום שמגיע אל אחוז מזערי של מאזינים ביחס ארצי מול גלגלץ, תחנה שבה אותו שיר שודר רק 10 פעמים. אני מתבונן בשתי רשימות: זו שאקו"ם (אגודת קומפוזיטורים ומחברים, ארגון גג למלחינים ולמשוררים ישראליים) מפרסמת עפ"י נתוני מערכת AcumOnAir, מתחנות הרדיו המדווחות לאקו"ם וממול – רשימת הדירוג מדיה פורסט העורכת סקר השמעות קבוע בכל הרשתות הארציות. לא אקו"ם ולא מדיה פורסט מפרסמים את הדרכים בהן הגיעו לנתונים האלו, כלומר מה מתוך מספר ההשמעות הן של תחנות רדיו קטנות שאינן משקפות נתונים ארציים מואזנים. מה המשקל של גלגל"צ שלפי סקר TGi היא התחנה המואזנת ביותר מול תחנת רדיו מקומית? כמה פעמים שידרה רשת ג' את השיר? אלה נתונים קריטיים באשר לסקר אמין והוגן, ובלעדיהם – הם אינם אמינים. שום גוף מהנ"ל לא פירסם את פילוח ההשמעות של השירים לפי תחנות הרדיו השונות בישראל. המשמעות היא ששיר מסוים ששודר 200 פעם בתחנת רדיו אזורית, אבל נחשף רק ל-2% מאזינים, יכול להיחשב לאחד השירים הפופולאריים ביותר במונחים כלל ארציים.
עשרת הראשונים לפי אקו"ם
- עומר אדם – שני משוגעים
- נטע ברזילי – Toy
- גיל ויין ובניה ברבי – אל תשאלי
- סטטיק ובן אל – הכל טובה
- סאבלימינל – תן למוסיקה לדבר
- אייל גולן – תבואי היום
- עידן רייכל – ואם תבואי אלי
- עברי לידר – מוגזם
- נדב גדג' – אולי נדבר
- בניה ברבי – מישהו איתי כאן.
עשרת הראשונים לפי מדיה פורסט
- עומר אדם – שני משוגעים
- גיל ויין ובניה ברבי – אל תשאלי
- סאבלימינל – תן למוסיקה לדבר
- נטע ברזילי – Toy
- סטטיק ובן אל תבורי – הכל לטובה
- אייל גולן – תבואי היום
- נדב גדג' – אולי נדבר
- מישהו איתי כאן – בניה ברבי
- משה פרץ – קרמלה
- עומר אדם – חברות שלך.