שלום חנוך חתונה לבנה

שלום חנוך חתונה לבנה

אלבום שהוא ציון דרך ברוק הישראלי

סי.בי.אס, אן.אם.סי
4/5

לא מעט שנים חלפו מאז ששמעתי את הדיסק הזה לאחרונה. אני מתבונן במאחוריו ומוצא את השנה: 1981. שנרביץ סופרלטיב? תחילתו של הרוק הישראלי. תאריך הסטורי. הדגש הוא – על רוק ישראלי. הדגש הוא גם על ציון דרך.
הגיטרות – גיל דור, הפסנתר – אלונה טוראל. התופים: אהרון קמינסקי. ההקשה: אלון בור. העיבודים וההפקה: ירוסלב יעקובוביץ'. על הפקת הסאונד: לואי להב
"שער הברזל נסגר מאחורי/ יצאתי לעולם הקר משוחרר על תנאי/כותב את שירים ושר בדרך לפני"
השיר הזה זה נשמע עדין הרוק הכי אותנטי שיצא משדות הרוק המקומיים. בצליל – המשך יפהפה ל"תמוז". רוק עברי מלודי, אבל גם טעון לעומק בחשמל. או כמו שאומר השיר: "בפנים הלהקה ניגנה עם מטען כבד". זה התבקש מהקונטקסט.
בטקסט ובהבעה –  נועז, דרמטי, חדשני, מקורי, סוחף. ממרחק הזמן –  לא ברור איך ירדו אז על שלום. הפריע את מנוחת השכנים, כשהוא זועק "הדרכים הידועות בן באתי"?
החתונה הלבנה של שלום הייתה שחורה. הוא שר: "היא באה עם הסכנה באיפור של שד".  היא "חתול בר לאט פוסעת … נועצת ציפורניים". שיר שני בסלואו בלוזי – "הו את", הסקסופון של יעקובוביץ' מוסיף טון אורבני פאנקיי טעון מתח כששלום שר: "נשארתי בבית ודיברתי אל עצמי"

"חתונה לבנה" – של אותות סכנה. "אנחנו זקנים תסתכלי בתמונה, ילדים אבודים חתונה לבנה" – שיר שלישי, שיר שמתפתח בעיבוד שטוען אותו במתח ולוקח אותו לשיא מכוסח. חתונה שאמורה לבשר אושר שכולו לבן כולל שיניים צחורות מוביל לאבדון. שימו לב לצליל האורגן המונד של משה לוי. המעבר בין הקטע האיטי למהיר – גאוני. "בוקר חדש עלה" במשמעות האירונית. האם אני שומע כאן השפעה של פינק פלויד? רוק ישראלי? – השיר הזה.
"זה רק געגוע, זה רק תעתוע בתוך הלב" –השיר הרביעי לא יקבל את אות השיר המצטיין של התקליט. רוק בעיבוד המאוד רוק פיוז'ני של יעקובוביץ'.
"רומן אמיתי" – רוקנ'רול.. מסתבר שיש "רומנים אמיתיים", תלוי איפה אתה נמצא ומה אתה חש. שיר אהבה על רקע מימי הכינרת. שיר אהבה לאהבה, לחופש שבאהבה.  "את עושה אותי מלך". גם הרוקנ'רול הזה מקבל דרייב ובוגי ופאנקי בהשראת יעקובוביץ'.
"תאונה" רוק מידטמפו – משתייך לקבוצת השירים המביעים ביאוס מיחסי הבינו-בינה, המשך לסאגת החתונה.  שלום נשמע זועם: "אמרתי לך תעצרי/ יש מוצא אל תהרסי הכל". שיר על נסיעה קשה. תאונה בדרך, כששניים אוחזים בהגה.  רוקנ'רול שנכנס לתוך קלחת הפיצוץ.
"כסף" רוקנ'רול מחוספס, פאנקיי מאוד, בליווי נשי שמקושט בסול מיוזיק. נדמה לי שזה לא נשמע פשטני לשמוע את שלום זועק על הכסף: "הוא זורם בעורקי, מבזבז את חיי". לא הקלאסיקה שלו.
"באה אלי או הולכת" רוקנ'רול פשוט, שיר על אי הבנת האישה. עיבוד קצבי מחוייך, כייפי. חגיגת רוק. הבנאדם רוצה אותה מיד ואילו היא…
"תמונת מצב" מחזיר לקדרות האפלולית של הדיסק, סלואו טמפו. שמיים מאיימים, חבל שמתהדק, חסרונה שאינו שייך למרחב. טון דואב ומנגינה נוגה שמחלחלים. תמונת מצב – מהקלאסיקות של חנוך.
"דברנו על הצלחה" דרמת רוק. יש כאן סיפור שמתחיל עם לימוזין והבזקי מצלמות. ועל הופעה חיה. רוק-סול-גוספל סוער מאוד עם ליווי מסיבי של קולות (מזי כהן, דפנה ארמוני). שיר  על הצלחה ומשמעויותיה. מהי מול משפחה?
"שחרר אותי" – המנון לחופש האולטימטיבי, לחיים על לא תנאי, לחוסר התלות במשהו, חג או מועד, ברכות, סיסמאות, מאפליות, עיוות הדין. יו ניים איט. כל התחלואים. הימנון – כי זה שיר לשירה בציבור. לא בטוח ששרהל'ה, הטיש או שרוף כוללים את זה ברפרטואר שלהם.
"שיר דרך" שיר דרך לקחת לאי בודד, ואם לוקחים שלושה ארבע שירים מהדיסק הזה, אז "שיר דרך". מיד טמפו, צליל מפוחית, הבנאדם בתוך נופים שבדרך, חוזר הביתה, עף אליה כמו ציפור, אירוניה. חוזר לחום הביתי, אבל מקווה שלא תשאיר אותו בחוץ. שיר דרך שנוסע איתך. יש כאן הכל. מנגינה יפהפיה. הטון הצרדרד שמספר בהתרגשות. אם יש רוק אותנטי מתוצרת מקומית – זה השיר הזה.
שיר דרך. מסכם אלבום שהוא ציון דרך. מי שאוהב שלום חנוך לא יכול לפסוח על האלבום הזה.

שלום חנוך – חתונה לבנה – במועדון בארבי

חתונה לבנה תחנה שלישית

שלום חנוך פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן