tyner2053-b.jpg

שלישיית מקוי טיינר ההופעה

גאון ההרמוניה ואשף הקצב לקח סטנדרטים, והפך אותם למטעמי ג'אז פריכים.

היכל התרבות תפתח תקווה
4/5

מקוי טיינר נע בכבדות לכיוון הפסנתר, כאילו עוד שניה רגליו בוגדות בו. מרגע שהוא מתיישב לנגן – קשישותו נעלמת. הכל עובר לידיים (ולראש), וכאן יש עדיין בשורות למי שהגיע לשמוע אגדה מנגנת. היא קיימת בשתי הידיים בנות השבעים ושלוש, אלו שניגנו גם כחלק מהרביעיה המשפיעה של ג'ון קולטריין בין השנים 1960 ל-1965 והיו מעורבות בהמשך בכ-80 תקליטים כנגן וכמלחין, גם כמנהיג הרכבים. טיינר, שמחזיק הסטוריית ג'אז על כתפיו, אולי כבר לא מנוע טורבו כבעבר, אבל עדיין מנוע במצב טוב.
זהו כבר ביקורו הרביעי בישראל, אם ספרתי נכון. אני זוכר ערב שלו במשכן לאומנויות הבמה בשנת 2000 במסגרת סדרה שנקרא "אריות הג'אז". הוא ניגן אז עם שלישייה ישראלית (אלי מגן בבס, יקי לוי תופים, אורן בלבן כלי הקשה). הפעם אנחנו בהיכל התרבות בפתח-תקווה עם הטריו שלו. מה עושה מקוי טיינר בפתח-תקווה? אבל אחרי שהורדנו גבה, מצאנו אולם יפהפה, מרווח, משדר אקוסטיות, אלא שבחלק הראשון של הערב, הצלילים שיצאו מפסנתר הסטנוויי המעולה של טיינר, לא  היו קריסטליים דיים. בהפסקה החלפתי מקום, ואז – קיבלתי את מבוקשי.
הוא ניגן קטעים מקוריים, סטנדרטים וג'אז באוריינטציה לטינית. גאון ההרמוניה ואשף הקצב. מקוי טיינר לקח סטנדרטים, והפך אותם למטעמי ג'אז פריכים. הערב התנהל לפי אוריינטציה מגוונת, שהגיעה עד מקצבים אפרו לטיניים. הוא פתח עם Fly With The Wind, קטע פוסט קולטרייני. טיינר מנגן מבריק, משתמש בידו השמאלית כדי להכות בעוצמה בפסנתר, כאילו הוא הולך לנתץ את הקלידים. זה סגנונו. אפילו בנגינת הסטנדרט In a Mellow Tone (דיוק אלינגטון) לקראת סיום הערב, הוא השתמש בטכניקה האגרסיבית הזו הזו.
זה הסגנון המייחד אותו – נגינה מבוססת בלוז, גדושה באקורדים מתוחכמים, יד שמאל שמקישה חזק על הקלידים. טיינר מתעלה מעל סגנונות נגינה קונבנציונאליים, מה שהפך אותו לאחד מנגני הפסנתר המזוהים ביותר בתחום המוסיקה המאולתרת, בזכות ההרמוניה שלו, והנגינה הקצבית הדרמטית. הנגנים שאיתו – המתופף פרנסיסקו מאלה והבאסיסט ג'ראלד קאנון השתלבו נפלא באוריינטציה שלו, בדיקנות, במינונים הנכונים. מקוי טיינר לא התכוון ליותר מאשר ערב טריו במיטב המסורת. הוא בא להנות. גם אנחנו.

Fly with the wind
Ballad for Aisha
Moments Notice
Blues on the corner
Walk Spirit talk spirit
——————
I'll take romance
I should care
African Villages
In a mellow tone
Suddenly

הקטעים למטה מתוך InceptionMccoy Tyner Trio עם ארט דיוויס בבס, אלווין ג'ונס בתופים.

 

share

0 אהבו את זה

share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן