יהודה קיסר

קולה של הגיטרה המזרחית

קולה של

/5

מכירים את "נעימת הקיסר" של הגיטריסט יהודה קיסר? האיש במגבעת מערבונים נצחית, האיש שצליל הגיטרה שלו מגלם את המוסיקה הישראלית הים-תיכונית האותנטית. אמר את זה פעם יוני רועה: ""קיסר המציא סגנון נגינה בגיטרה. הוא לקח את צלילי הבוזוקי מיוון, והמיר אותם לגיטרה חשמלית. בטכניקה הזאת הוא מנגן על גיטרה חשמלית, פראזות, וסאונד שהם כולם שלו".
 הנגינה בגיטרה חשמלית בסגנון "מזרחי" היא למעשה חיקוי של הפריטה על גבי עוד, בוזוקי או כלים דומים המזוהים עם הז'אנר.  אריס סאן האגדי ניגן בגיטרה כאילו היא בוזוקי. הוא נחשב לממציא סגנון הנגינה הזה, שלימים יהווה מוטיב מרכזי וחשוב בעיצוב הפסקול של המוזיקה המזרחית. הגיטריסט משה בן-מוש בלהקת "צלילי הבוזוקי" המשיך את הקו של אריס סאן, בבביצוע שירים יווניים בשמחות ובאירועים. ההשפעות על החומרים שלו הגיעו מאוחר יותר, כששם הלהקה השתנה ל"צלילי הכרם".
להקת "צלילי העוד" שקמה במקביל, הציגה את הגיטריסט שיזוהה יותר מכל עם הגיטרה המזרחית – יהודה קיסר, שאת מיומנותו המוזיקלית רכש בלימוד עצמי (הוא אינו קורא תווים) מהאזנה לתקליטים של אריס סאן ולד זפלין. קיסר למד בהופעות של סאן את טכניקת הפריטה על ידי מעקב אחר אצבעוותיו המנגנות.  קיסר ובן-מוש שכללו ופיתחו את הפריטה ויצרו את סגנון הנגינה במה שנקרא "גיטרה מזרחית".  מי שעוד "שכללו" את הנגינה בגיטרה חשמלית מזרחית היו נגן הגיטרה אריק כהן עם נגיעות בסגנון פריטה טורקי בשימוש באפקט ״פייזר״ (Phaser), בצליל המדמה את צליל הבגלמה החשמלית שבאה מטורקיה.
הגיטרה המזרחית זוהתה עם מיטב זמרי השמונים במוזיקה הים תיכונית – (זוהר ארגוב, ג'קי מקייטן), מוסיקת החאפלות והחתונות, שהפכה לז'אנר ישראלי-ים תיכוני.
פופולריות הגיטרה המזרחית הגיעה  ללב הקונצנזוס הישראלי, וגם אמנים "מערביים" השתמשו בה ביניהם דני סנדרסון, להקת הדג נחש, ברי סחרוף, פוליקר.
בתוך הז'אנר התפתחו סגנונות – הנגינה בגיטרה החשמלית היוונית המדמה צליל בוזוקי, המצריכה מהירות נגינה גבוהה. הצליל נשמע אף עשיר יותר  מהבוזוקי, בשל המנעד הגבוה יותר של הגיטרה – 6 מיתרים מול ארבעת המיתרים של הבוזוקי.
הנגינה בגיטרה בסגנון ערבי המדמה את צליל העוד, ומשתמש בעיקר במיתרים הנמוכים של הגיטרה. נגנים הכניסו מתקן-שריג מיוחד מתחת למיתרים המאפשר לגיטרה לנגן רבעי טונים. סגנוןן הגיטרה הטורקית מדמה צלילים של סאז ובגלמה. גם כאן הנגינה מהירה מאוד ורצופה, כאשר הנגן הוירטואוז נע בין כמה צלילים בכל פריטה בודדת.
בימיה הראשונים של הגיטרה המזרחית נעשה שימוש בשתי גיטרות שניגנו בו-זמנית את אותו תפקיד בהרמוניה או במרווח של אוקטבה, וזה יצר צליל עשיר.  בהקלטות אולפניות, הגיטריסט היה מנגן את שני התפקידים בנפרד. יהודה קיסר היה נוהג להשתמש בפריטה היברידית – כלומר ניגן את שני התפקידים יחדיו, כשהוא משתמש במפרט על מיתר אחד, ובאצבע על מיתר אחר. בשנות ה-90 נכנס אפקט המשמש להכפלת הצליל של גיטרה בודדת, ומעניק לה את הצליל העשיר שמספקת נגינה כפולה.

יהודה קיסר – סוד המזלות

אריק כהן – גיטרה מזרחית טורקית

אריס סאן – דאם דאם

יהודה קיסר – נעימת קיסר

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות