אלון עדר ודנה עדיני ריח של חלומות

ריח של חלומות

אלון עדר ודנה עדיני

בננה
5/5

משפחות על ילדיהן מצטיידות בכרטיסים לקראת מבול הצגות הילדים בחנוכה. אני אמתין עם נכדי עד שוך הסערה. שום נזק תרבותי-חברתי לא ייגרם להם. בינתיים, אשמיע להם את "ריח של חלומות", אלבום וספר שירים מאויר מופלא. המילים של דנה דובדבן, הלחנים של נירוס והאיורים (בטעם של פעם) של מירב אוסטר-רוט. באלבום תשעה שירים וחמישה קטעי קריאה בביצועים של אלון עדר ודנה עדיני. אני מחפש שירי ילדים כאלה בנרות, מהסוג שמכילים את הילד התם במבוגר שבי, מזכירים לי חוויות ילדות טיפוסיות, שירים במגוון סגנונות, בלחנים ובעיבודים, שמצטיינים במורכבות מוסיקלית מהסוג של שירי "הכבש השישה עשר".
השירים נכתבו בפרספקטיבה של מבוגר, שחווה את הילדות בנימת געגועים. המנגינה הלירית הנוגה המתחלפת לקצב בשיר "העץ", מספרת סיפור של העץ "ששמר את כל הסודות". יש בשיר אפילו אינטונציה ילדותית הממחישה את זיכרון הילדות. העיבוד הג'אזי לכלי נשיפה הוא מהסוג שאינו מאפיין מוסיקה המופנית לילדים.
"אחי הקטן"  – בשירתה של דנה עדיני על התינוק שהגיע הביתה ממבט של ילד מבוגר/ מבוגר ילד, נפתח בצליל ראגטיים וממשיך במורכבות ג'אזית מאתגרת. גם "הגרב של מתתיהו", ששר אלון עדר מעמיד אתגר האזנה: שיר על המתנה שהביא הדוד מנשה למתתיהו ("גרב לבנבן עם עוגן כחול"), שהפכה מרכז חייו והמשיכה אתו לאורך השנים, עד שיום אחד הוא (מתתיהו) נתן אותה לבנו הקטן. השיר הולחן במנגינה מלודית ייחודית ולא מתיילדת, שמצליחה  להכיל חווית הילדות מנקודת המבט הבוגרת הזו. מסוג שירי הילדים שיחיו לנצח. "ג'ינג'י" הוא שיר לירי עטוף במעטה מלנכולי דק ונעים על חווית היחסים בין ילד לכלב. דנה עדיני שרה בקול מעודן ומלטף.
דנה עדיני ממשיכה ב"שִׁיר לַסְּתָו". זהו סתיו שמחזיר את המראות, את הריחות, את המשתתפים – השבלולים, הנחליאלי, גם החצב והפטריות. הצלילים הנוגים, המנגינה המורכבת, טון השירה הרך, מעניקים לבקשה יופי מאופק-צנוע, שיש בו קורטוב של ערגה נוסטלגית. אלתור החליל מקשט בנגיעה, שמוסיפה לאווירה האפרורית היפה של הסתיו. מסוג שירי הילדים שאין לי שום בעיה לצרור אותם בצרור שירי הילדים, שנועדו לחיים ארוכים. גם "ריח של חלומות", ששרה בסיום  דנה עדיני ייצרר באותו צרור.
שיר מורכב במיוחד: "שעון שעון לך לישון" – על השפעת הזמן על מהלך החיים, גם כאן בעירוב יפהפה מזוויות הילד והמבוגר במעברים קצביים מפתיעים ובעיבוד מלא דימיון.
בין השירים – סיפורים קצרים – גם הם מכילים תום ילדות מתקתק ממבטו של מבוגר, כמו הסיפור שמספר אלון עדר על הסבתא שלו מחולון, שדואגת ליונים ולחתולים בסביבתה ומפזרת להם פירורים. השיר חובר ברצף ל"פסל בנין ופסנתר", שיר קצבי בניחוחות של מוסיקה יוונית, ששרים אלון ודנה על גורלם של דברים ישנים ובודדים (פסל, בניין , פסנתר). מוסיקת הרוק של "אדון ירח" היא עוד גוון בצבעוניות המוסיקלית העשירה של האלבום הזה, שמצטרף לרשימת אלבומי החובה למבוגרים, שיחוו אותם בחדווה בהאזנה יחד עם ילדיהם.

רצועות: העץ, אחי הקטן, לישון אצל חבר, הגרב של מתיתיהו, ג'ינג'ע, נשיקה על המצח, שיר לסתו, הסבתא של היונים, פסל בנין ופסנתר, אדון ירח, למיטה ומהר!, שעון, שעון, לך לישון, נשיקה ולילה טוב, ריח של חלומות

מילים: דנה דובדבן לחנים: נירוס עיבודים והפקה מוסיקלית: שמוליק דניאל

וידיאו: הגרב של מתיתיהו

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן