האם הם יודעים שזה חג המולד?

האם הם יודעים שזה חג המולד?

בנד אייד Do They Know It's Christmas תקשיבו לצלצול הפעמון בפתיחה. תחברו לאווירה. השיר עדיין מצמרר אחרי כמעט 40 שנה

4.5/5

תקשיבו לצלצול הפעמון בפתיחה. תחברו לאווירה. השיר עדיין מצמרר אחרי כמעט 40 שנה. "האם הם יודעים שזה חג המולד בכלל?" שרו ב-1984 כוכבי העולם שיר צדקה שאורגן על ידי בוב גלדוף, שהיה הסולן של להקת The Boomtown Rats. הוא קיבל את הרעיון לאחר שצפה בסרט תיעודי של BBC על הרעב באתיופיה. גלדוף כתב את המילים ומידג' יור מלהקת Ultravox כתב את המוזיקה והפיקה. וזו לא הייתה משימה קלה מכיוון שכל כך הרבה קולות היו מעורבים בשיר.
השיר הזה מבקש לחשוב על אלה שחיים בעוני וברעב באפריקה בעונת חג המולד, ומזכיר לנו שאולי הם אפילו לא יודעים שזה חג המולד. בעוד שהלחן מלא בתחושת שמחה, המילים עגומות למדי: "פעמוני חג המולד שמצלצלים שם הם פעמוני האבדון".
רוב השיר הזה הוקלט ובושל במשך 24 שעות ביום ראשון, 25 בנובמבר 1984, באולפני סארם ווסט בלונדון. סטינג וסיימון לבון הקליטו את הקטעים שלהם מבעוד מועד, אבל כל השאר הגיעו באותו יום. המבצעים ששרו הם: פול יאנג, בוי ג'ורג', ג'ורג' מייקל, סיימון לה בון ובונו. בפזמון השתתפו דיוויד בואי, פיל קולינס, פול מקרטני, בוב גלדוף, מידג' יור ואמנים רבים אחרים שלא קיבלו שורות לשיר אבל שרו את "Feed The World" וגם תרמו את תמונותיהם לקידום המטרה.
אף אחד מזמרים לא שמע את השיר לפני שהגיעו לאולפן. הם למדו את הקטעים שלהם על ידי האזנה למפיק הקולי שארגן מידג' יור. עם לוח זמנים כה צפוף, לא היה זמן להתלבט. בראיון איתו יור אמר, שדווקא האילוץ עזר למאמץ. "לפעמים, סוג כזה של לחץ גורם לך ליצור משהו קסום, גורם לך לצמצמם מגבלות שנוצרות בסיטואציות כאלו באולפן. פשוט היינו צריכים להתמקד, לקבל את הקטע הווקאלי מכולם".
זה היה הראשון מבין שירי הצדקה ששרו קבוצות גדולות של זמרים. שנה לאחר מכן, אמנים אמריקאים התאגדו תחת הדגל USA For Africa כדי להוציא את "We Are The World", שגם נועד לסייע לאפריקה. "האם הם יודעים שזה חג המולד?" היה התבנית להמשך הזה. בהפקת קווינסי ג'ונס.

בבריטניה בלבד הפך לסינגל לנמכר ביותר בכל הזמנים – מעלה מ-3.8 מיליון בהמשך ב-1997 רק "Candle In The Wind של אלטון ג'ון, שהיה גם סינגל צדקה (הנהנה מקרן הזיכרון של דיאנה, הנסיכה מוויילס) זכה הגיע למכירות של למעלה מ-4.9 מיליון.
לא כולם בבריטניה היו מעריצים של "Do They Know It's Christmas?" מוריסי אמר ל-Time Out ב-1985 שהפרויקט היה "שטני", והוסיף: "זו הייתה הפלטפורמה הכי צדקנית אי פעם בהיסטוריה של המוזיקה הפופולרית".
מי נתן את הביצוע הווקאלי הכי מעוררי השראה בשיר הזה? לאוזניו של מידג' יור, זה היה בונו. "בונו שר את השורה – 'הלילה תודה לאל זה הם במקום אתה' – שבמקור היתה באוקטבה נמוכה יותר, והוא פשוט החליט לנסוק וזה היה פנומנלי. מחשמל. זה היה פשוט סנסציוני".
בוב גלדוף התלהב כשראה איך אנשים הגיבו לשיר הזה. הוא הסביר בספר I Want My MTV: "בעיני, שנות ה-80 אופיינו בנדיבות ובאדיבות גורפת.. 'האם הם יודעים שזה חג המולד?' נמכר באטליז במשך כל חג המולד. שיר הזה נגע בחמלה. מעולם לא אמרנו שנחסל את הרעב בעולם, אבל הצלחנו למשוך תשומת לב לפשע אנושי מפלצתי, אבסורד מוסרי ואינטלקטואלי. זה עבד".

בנד אייד Do They Know It's Christmas

It's Christmastime, there's no need to be afraid
At Christmastime, we let in light and we banish shade

And in our world of plenty we can spread a smile of joy
Throw your arms around the world at Christmastime

But say a prayer, pray for the other ones
At Christmastime it's hard, but when you're having fun

There's a world outside your window
And it's a world of dread and fear
Where the only water flowing
Is the bitter sting of tears
And the Christmas bells that ring there
Are the clanging chimes of doom
Well tonight thank God it's them instead of you

And there won't be snow in Africa this Christmastime
The greatest gift they'll get this year is life (ohh)
Where nothing ever grows
No rain nor rivers flow
Do they know it's Christmastime at all? (Oh)

Here's to you
Raise a glass for everyone
Here's to them
Underneath that burning sun
Do they know it's Christmastime at all?

Feed the world
Feed the world
Feed the world
Let them know it's Christmastime again
Feed the world
Let them know it's Christmastime again
Feed the world
Let them know it's Christmastime again
Feed the world
Let them know it's Christmastime again
Feed the world
Let them know it's Christmastime again
Feed the world
Let them know it's Christmastime again

Writer/s: Bob Geldof, Midge Ure

share

0 אהבו את זה

share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן