הפרויקט של עידן רייכל

בין קירות ביתי

הפרויקט של עידן רייכל

הליקון
4.5/5

עידן רייכל פותח עם מרתה גומז מקולומביה, זמרת שיצא לי לשמוע עם הפרויקט שלו בזאפה. השיר נקרא Todas Las Palabras. חיפשתי תרגום. אין. כנ"ל השיר ששרה הזמרת סומי מרואנדה בשפה הסווהילית – Maisha והזמרת הקובנית מיירה אנדראדה בשפה הקריאולית – Odjus Fitxadu. תוסיפו לזה גם שיר במרוקאית ששר שמעון בוסקילה –  הטקסט מופיע בספרון העטיפה באותיות ערביות.

כדאי להדגיש שזהו דיסק שעיקרו שירים בעברית. רייכל, יוצר ומפיק אקלקטי באוריינטציה של "מוסיקת עולם" קישט תמיד את שיריו באלמנטים אתניים, אבל נדמה לי, מעולם לא גיוון בשפות אחרות.

אני אוהב את השירים ששמעתי בלעז. עם זאת, אני לא בטוח שהקוסמופוליטיות משרתת את הדיסק. שפה היא חלק בלתי נפרד מיצירה. רייכל הצליח לקחת את העברית למחוזות מוסיקליים מיוחדים כולל הקישוטים האתניים. וגם הדיסק הזה, "בין קירות ביתי",  מבטא  את העוצמה שמקבל אצלו שיר – גם בקולו הרפה משהו. העברית אצל רייכל היא חלק בלתי נפרד מהלחן  מהמקצב, מהאווירה. מהקונטקסט. היא שמעניקה את ההומוגניות למוסיקה שלו. כשאני שומע את מרתה גומז שרה רייכל, אני נמצא יותר בפריפריה התרבותית שלה מאשר של רייכל.

מה שמביא להמלצה: למה לא ללכת על דיסק שכולו ביצועים של זמרים מהעולם הגדול, ורייכל יודע לבחור את המובחרים שבמובחרים לשירים שלו. זה יכול להיות פרויקט אטרקטיבי. אבל ב"הפרויקט של רייכל"  הייתי מעדיף הומוגניות, והומוגניות היא שפה.

Todas Las Palabras ששרה מרתה גומז – הוא ניקיון של ביצוע ויופי ראשוני, טון  שמייפה את הלחן הענוג של רייכל. שילוב יפה של כלי מיתר קלאסיים לכלים מזרחיים. את גומז נשמע שוב  בשיר מס 10 Cada Dia –  שיר נצחים.

בין קירות ביתי: הלחן המינורי, הטון הטיפה מלנכולי מתארים תחושות אמביוולנטיות כלפי מקום.  העצבות שבבית למרות תחושת הביטחון – "כי כל קירות ביתי הם לובן מנחם" וגם "בין כל קירות ביתי אין פרח שינבול בטרם עת". הלחן והעיבוד עושים מזה מוסיקה קלאסית ישראלית.

שאריות של החיים: גם השיר הזה מתנגן בקו הנוגה של רייכל עם באווירה ים-תיכונית שנקבעת ע"י העיבוד היפה. רייכל מתפלסף על האם יש לשנות משהו במהות העכשווית של החיים בגיל הזה: "מה הזמן מסמן לי". האם הגיע זמן לשינוי. אולי להיות פחות מסודר, לעשות קצת רעש, להתחיל לקלקל ולתקן עוד פעם. שירתו הנוגה מחלחלת של אמיר דדון.

מימי נהר: ממשיך את הקו של מבט על מהות החיים, הפעם במטפורה של זרימת מים. "גם אם אשתה את כל הים הוא לא ירווה את צמאוני" שרה הזמרת ענת בן-חמו שממשיכה את הקו של קולות נשיים "טהורים" וראשוניים. מהלחנים הנוגים האלה של אהבה משמיעה ראשונה. שיר שנשמע כל כך ישראלי, ואל תבקשו ממני ניתוח מוסיקולוגי.

חלומות של אחרים:   כולם בורחים, כולם חוזרים, רודפים אחרי השמש, שבויים במעגלים, ו"יוצא שאת תמיד שותקת/ אבל בפנים זה בוער ונשרף הכל".מהלך של זרם המחשבות על מצב המלחיץ עם נימה פסיכלוגיסטית על החיים האלה על פי פצע פתוח.מנגינה חסודה, מלודית להפליא ההרמוניה המלטפת הזו, הטאץ'-סלסול הים תיכוני בעיבוד (כלים כטאר, קמנצ'ה) שמוסיף לווית חן. הטון הרחום והחנון, והנה כאן, מתברר שרייכל הוא הזמר הכי נכון של שיריו, יודע לספר תחושותיו בנימה רוגעת. הרומנטיקן שבו מנצח. המלודיסט שבו מתפעם.

Odjus Fitxadu מיירה אנדראדה (קובנית במוצא) כתבה מילים והקליטה בשפה הקריאולית. רייכל קיבל עוד "צבע" למוסיקה שלו, ואנדראדה צובעת בצבעים נדירים של אלט מחוספס שמגיע מתהום הנפש שלה.

שב – האוריינטאליות האקוסטית בעיבוד מעטרת את קולה של מיה אברהם. היא מבקשת את חזרתו הביתה שלא תישאר לבד. סלסולה היפהפה הוא כמו כלי בתזמורת. וגם השיר/לחן הענוגים האלה – הם הפרויקט של רייכל במשמעות הכי מקורית של המותג, כולל הקולות האמהריים המוכרים.

רוב השעות – שימו לב לצליל הזורנה החד והצורמני בפתיחה (אייל סלע) לאילן דמתי, המשמש תאורן של הפרויקט, ששר את השיר יש צבע האותנטי-מחוספס  (מוכר מ"שובי אל ביתי") אבל כאן הוא נשמע לי שטוח מדי, כאילו הוא רודף אחרי השיר.

Min Nhar Li Mshhitiשמעון בוסקילה גויס לפרויקט לשיר במרוקאית. מה עם תרגום בשביל בור ועם הארץ כמוני שקולט רק "יה מאמה"? הטון משדר חום והמוסיקה היא מהסוג שמזכיר זמרים כמו שאב מאמי של הראיי האלז'יראי.

הכל עובר: עידן רייכל שב לטון רך-עגמומי-חורפי לשיר כאב וגעגועים נוגה ונוגע שעוסק בזמן והשפעתו על הבנאדם, מסוג הלחנים שמציפים אותך בעצבות עד אין קץ. רייכל לא מתאמץ להיות זמר. והוא צודק. ככה צריכים לשמוע את השיר הזה.

ננעל במבטו: שי צברי שר על חייו של האדם שנעים בין קיר לדלת (נסגר בעולמו, ננעל במבטו, נזרק אל בדידותו) ושוב – זה הלחן הרייכלי המפותל והענוג שספוג באיזושהי ארצישראליות ראשונית. הבחירה בשי צברי מוצלחת. קול גבוה בעל צבע נדיר, שמשתלב בין הקולות שהצליחו להפוך את הפרויקט למה שהוא – בעל איכויות מלודיות אקזוטיות.

Maisha – זוהי סומי (או: ל. קאבסומי קאקומה) ילידת רואנדה – בקול נדיר, בשפה הסווהילית. אין לי שום ספק שהשיר התחושתי הזה יכנס לאוספי מוסיקת עולם רבים. סומי לוקחת אותה למלודרמה מעמקי הנשמה.

סיכום: רייכל, ראשו בעולם הגדול, הפרויקט מסובב גלובוס, ושילוב שירים בשפות שונות הוא נדמה לי גם שיקול אסטרטגי – להגיע לקהלים רבים ומגוונים. ועדיין – הלחנים, תהיה השפה אשר תהיה, עושים אותו זן מוסיקלי נדיר במקומותינו.

הפרויקט של עידן רייכל – בין קירות ביתי, ההופעה

הפרויקט של עידן רייכל "מנגינים בשקט" ההופעה. אורחת: מרתה גומז

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

13 תגובות

  1. כשאלבום חדש יוצא לאור, עפות למאוויר מילים גבוהות ומלומדות, עם תיאורים מאיפה באה כל זמרת, אבל בסוף נשארות החוויה האישית של כל מאזין והמוסקה עצמה.
    מאד חבל שמילות השיר לא קיבלו אפשרות לתרגום או הבנה, השירים לא אחידים ברמתם.
    השנה היא 2021, ואי אפשר לרכוש יותר דיסק פיזי, אין איפה לרשום את המידע הפורה המבורך של יוסי , מזל שקניתי את הדיסק אז ב-2007.

  2. עידן רייכל פשוט זמר, מלחין ויוצר מדהים , ממש אהבתי את ההופעה ……

    אם יש עוד תאריכים של הופעות לא בשבת אשמח להתעדכן ,או לרכוש כרטיסים מאנשים שאולי מתחרטים ,,,

    אקנה בכל מחיר

  3. דיסק מדהים
    המילים כ"כ עמוקות, חזקות, מרגשות

    הלחנים קסומים, נראה שכל לחן מתאים בצורה הטובה ביותר למילים שלו.

    חשוב לציין שעידן רייכל אדם מדהים, צנוע, עניו, מוכשר ומרגש וזה דבר שמרגישים.

    דיסק חובה בכל בית, יישר כח

  4. קסום קסום, אני כל כך רחוקה – עידן רייכל מביא אלי את הריח את האויר את היופי של השירה העיברית
    את ארץ ישראל
    מרגש מרגש וגם אמיר דדון איזה יופי 3>
    השכנים הסינים שלי בטח לא מבינים, הם אולי חושבים
    שה-C.D. נתקע, אני כל היום שומעת את את שאריות של החיים, חלומות של אחרים, מנעי קולך מבכי בלופפפפפפפפ

  5. משמיעה ראשונה-השירים בספרדית יחסית משעממים, אפילו שזה נשמע טוב ונוגה זה לא עוזר לי , במיוחד אני לא מבין את השפה וזה לא אומר לי הרבה, מלבד שירה יפה של זמרת, לדעתי השירים בספרדית יותר מדיי ואפילו מיותרים, היה עדיף שעידן היה מכניס את "שימרי קולך מבכי" במקום אחד מהם הוא שיר יפה ונוגה, פשוט שיר טוב , ומנחם,

    השירים יותר טובים של הדיסק:

    בין קירות ביתי טוב אבל לא טוב מאוד-מזכיר מאוד את הטקסט "בוקר יום ראשון " של יהודה פוליקר זה על מישהו סגור בבית,

    שאריות של החיים-גם טוב אבל לא מרגש במיוחד יש בו שורה אחת שבאמת נוגעת ללב:"זה הכל שאריות של החיים"

    מי נהר -נחמד אך לא ממש ברור זה שיר על כמיהה לאהבה ורצון לאהבה של זוגיות מצד אישה או שמישהו בהתחלה מדבר אל מישהו אחר ואומר לו שאלו הם חייו,?

    חלומות של אחרים -בן השירים ההכי טובים באלבום-שנים כולם בורחים שנים כולם חוזרים-/רודפים אחרי השמש-מזכיר לי את כל אלו שנוסעים למזרח הרחוק כדי לחפש את עצמם בכל מיני חורים למצוא את עצמם, פשוט ההויה הזו של הישראלים שנוסעים להתמסטל במזרח

    שב-שיר נחמד לא יותר לא מרגש במיוחד

    רוב השעות-מתחיל יפה ואחר כך מסתבך בטקסט אני לא מבין על מה בעצם השיר הזה מספר?…

    השיר של שמעון בוסיקלה-מיותר-איין תרגום לעברית, לא נשמע קשור לאלבום, סתם ביזבוז "רצועה" באלבום,

    הכל עובר-שיר יפה-וצובט בלב, זה שיר טוב פחות או יותר , למה איין עוד כאלו? באלבום,

    ננעל במבטו-שיר מלנכולי ויפה שמתאר מצב של אדם במצבי מצוקה שונים-שיר מאוד יפה ונוגע,

    "מאישה"-עוד שיר מיותר-בשפה אחרת שלא מבינים-יוצר שיעמום-

    חבל שהשיר "מנעי קול

  6. שיריו של עידן רייכל הם מדהימים ומזוהים באופי של השירים שלו ויוצאים מהכלל ששר לרוב על אהבות…..הוא משלב בין המון סגנונות שונים גם שלרוב אהבתי את השילוב שלו עם האמהרית אבל גם זה נחמד(וגם שמעתי בראיונות של עידן שהוא חושב שאין לו קול יפה אז עם עידן קורא את זה אני באמת חושבת שבלי הקול שלך לא היה שווה הדיסק!!)

  7. דעתי חצויה באלבום זה. מצד אחד, אהבתי מאד את כל הסולואים של עידן – אני מאד אוהב את הקול שלו – אלה לטעמי הטובים באלבום. גם מי נהר נפלא. השירים הזרים נחמדים, אבל הייתי מעדיף עוד 5 שירים בקולו של עידן. עכשיו אני עומד להגיד משהוא שיעורר תרעומת אצל אחדים – את השיר של שמעון בוסקילה אני שונא. ממש שונא! לא מבין מה ההתלהבות ממנו – שפה דוחה, קול דוחה; השיר הגרוע ביותר שעידן הוציא; חבל לי כי זה קילקל לי קצת את האלבום. נקוה שלא יחזור על כך.

  8. איזה קסם, איזה עונג בלחנים, במלודיה ובהרמוניה של כל שיר ושיר המתמזגים לחוויה מוסיקלית נהדרת. מומלץ בחום…

  9. אני לא יודע מאפה הוא מביא את הגיוון במוסיקה הלחנים העיבוד , ממש מוכשר באמת אין מילים.

    בתור אחד ששר ואוהב מוסיקה ,אני מופתע כל פעם מחדש מהכשרון העצום שיש באמן הזה.

    ייש כוח עידן..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן