דאלארס - אוהבים מוסיקה יוונית צילום מרגלית חרסונסקי

אוהבים מוסיקה יוונית

המוסיקה היוונית האותנטית היא אחת המורכבות והמתוחכמות בין כל התרבויות המוסיקליות בעולם

0/5

בישראל מוסיקה יוונית בדרך כלל יציר כלאיים בידורי – פשרה מסחרית בין צליל גיטרות חשמליות לפולקלור יווני-ים תיכוני. המוסיקה העממית היוונית האותנטית היא אחת המורכבות והמתוחכמות בין כל התרבויות המוסיקליות בעולם – רבת גוונים, שורשיה עוד לפני הולדת ישו.
הסטורית, הרמבטיקו Rembetiko על הסתעפויותיו הוא הסגנון של יוון – היתוך של צלילים ממזרח הים התיכון, טקסטים ריאליסטים, חלקם בטורקית, שירים שמבטאים אוכלוסייה ענייה, מקופחת, סובלת.  מקורו של השם rembetika אינו ברור, הוא מיוחס למושג הטורקי  rembet – המצביע על ביבים. היא מיוחסת גם למי שכונו רמבטים rembetes, פורעי חוק, שתיינים ומכורים לסמים ששרו שירי נשמה שנבעו משורשיהם במערב טורקיה. מוסיקת הרמבטיקו נחשבת לבלוז של יוון. היא מושרת בלהיטות, בתשוקה, מלנכולית בבסיסה, מלווה ע"י בוזוקי bouzouki, כלי בעל 8 מיתרים ולעיתים – כינור וכלי מיתר אחרים, מושפעת מתרבויות ים תיכוניות כמו טנגואים נפוליטניים, למעשה, כבר אינה מייצגת את המעמד הנמוך אלא דווקא את מעמד הביניים היווני.

רמבטיקה

כמו הבלוז בארה"ב, אופייה של מוסיקת הרמבטיקו השתנה אחרי מלחמת העולם השנייה. היא מקבלת הכרה והופכת פופולארית, מנוגנת בטברנות ולא רק במאורות סמים. הקבלה של המוסיקה הזו נבעה משינויים בלתי נמנעים בצורת הרמבטיקו – במקצבים מהירים יותר, בטקסטים חדשים. הרמבטיקו של העולם התחתון הפך פופ-פולק מלוטש, מוכרת בכינויה "לייקי" laiki בטברנות של ימינו. עדיין ניתן לשמוע עקבות של הרמבטיקו הישן בריקוד האיטי שנקרא "זמבקיקו", שנרקד ע"י אדם בודד מהקהל בתנועות איטיות, במתיחת זרועות כמו בתוך עצמו הוא רוקד.

Greek Music – Greek Goddess dancing Zeibekiko

מוסיקת העם היוונית (ה – dimotika) מורכבת ממיזוגים של סגנונות ממזרח וממערב והשפעות שונות. רוב השירים העתיקים הם תוצר השילוב בין סגנונות מזרחיים שמקורם בטורקיה או באירן, מוסיקה יוונית מקומית, מקדונית, אלבנית. שירי ריקוד, שתייה, קינה שהיו פופולאריים באזור אפירוס, אזור בדרום מערב יוון. מוסיקת פולק מיוחדת קיימת למשל, באי כרתים – קצב ריקודי מיוחד המבוצע ע"י נגני פריטה.

Dimotika



המסורות המוסיקליות של יוון הן תוצר של התהפוכות ההיסטוריות שעברו תושביה
 – בין השאר היותה חלק מהאימפריה העותומאנית בשליטת הטורקים עד קבלת העצמאות האמצע המאה ה-19. בתקופה הזו  אנשים רבים ממקור תורכי ודת מוסלמית חיו ביוון ומאידך –  אנשים רבים ממקור יווני ודת נוצרית חיו בתורכיה. הציפטטלי הובא ליוון על ידי יוונים  מסמירנה שעזבו עיירות המולדת בתורכיה וחזרו ליוון. ולראשונה זה היה חלק מתרבות הרמבטיקו. המוסיקה התפתחה במשך 80 שנה, פשטה בכל רחבי יוון וזה ונעשתה הריקוד הפופולארי ביותר יחד עם הזבקיקו והציפטטלי.
אלבומי המוסיקה היוונית הטובים ביותר נועדו לשוק היווני בלבד, לא לצרכן המערבי. כמעט נדיר למצוא אותם בחנות תקליטים גם במרכזי הערים בעולם, אלא אם כן מדובר בחנות שמתמחה במוסיקה יוונית או בחנויות יד שנייה. חברת מסוימות במערב הוציאו אוספים משובחים. יש נם אוספים רבים של מוסיקת בוזוקי שהם תערובת של רמבטיקה, פופ ופולק.

תקליטי מוסיקת עם יוונית אותנטית מתמקדים באזור ספציפי, בכלי מסוים או בסגנון ריקוד. הכלים הבולטים במוסיקה היוונית הם בוזוקי ובני משפחתו, חמת חלילים, אקורדיון ובמיוחד קלרינט (clarion) תפקידו של הזמר במוסיקה הזו רב משקל. הזמר היווני נחשב לאמוציונאלי במיוחד, "שובר לבבות" ממדרגה ראשונה.

הקרבה של יוון לתרבויות ערב ובלקן תרמה להיווצרות מוסיקה כפרית המתבססת על וירטואוזיות, אלתור, מנגינות מסחררות, מקצבים עשירים ושירת רגש.

במועדונים ביוון התפתחו זנים שונים של מוסיקת ריקודים – הסספיקו – hassapiko (ריוקדו של הקצב), זמבקיקו – zembekikoציפיטטלי – tsifteteli (קרוב משפחה של ריקוד הבטן), סירטקי –  syrtaki (המוכר מהסרט "זורבה היווני"), צמיקו  – tsamiko (אופי אתלטי) ועוד מיני ריקודים משונים ומוזרים שצמחו בצפון המשותפים לארצות כמו אלבניה, יוגוסלביה לשעבר, בולגריה. סגנונות נוספים שכיחים פחות או יותר ביוון – Dimotikou  וה –  Nissiotiko.

Hasapiko

השירים כיום מאוד  שונים מהרמבטיקו  והציפטטלי המקוריים. הטקסטים לא עצובים,כמו בשירים ששיקפו את הכאב של יוצריהם, ששרו בעיקר על עוני, הגירה, איבוד אהבה, יאוש וכו'. במקור  הציפטטלי לא היה ריקוד שמח.

פוטומאיו מציגה: יוון אודיסאה מוסיקלית

השירים היוונים שעשו עליה

השירים היוונים הגדולים

 

Charis Alexiou – Evdokia's Zeimbekiko 2007 Athens

מוסיקה יוונית – טעימות

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן