נירוונה Nevermind שלושים שנה לאלבום

נירוונה Nevermind כבר עברו 31 שנה

מי  חזה בדמיונו הפרוע ביותר שהגראנג' האנדרגראונדי של להקת הרוק מסיאטל יהפוך למיינסטרים של הרוק?

5/5

במלאת 31 שנה לאלבום, אני מסיר ממנו אבק. השני של נירווונה, אחת הסנסציות של הרוק בתחילת התשעים, בשורת הגראנג’ רוק והרוק האלטרנטיבי ממחוזות סיאטל.   מי  חזה בדמיונו הפרוע ביותר שהגראנג' האנדרגראונדי של להקת הרוק מסיאטל יהפוך למיינסטרים של הרוק?  קורט קוביין לא רצה בזה.
האלבום השני של נירוונה, שיצא מסצנת הגראנג המתהווה בסיאטל – בעט  את "Dangerous" של מייקל ג'קסון מפסגות מצעדי המכירות של הבילבורד. לאלבומים מעטים הייתה השפעה כה בולטת על דור. ההשפעה של היוצר קורט קוביין היתה  קטסטרופלית מבחינתו. כובד ההצלחה היה קטליזטור להתאבדותו בשנת 1994.
נירוונה עם קורט קוביין, כריס נובוסליק בבס ודייב גרול בתופים ייצגה את המהות הלוחמנית הטהורה שברוק. לא אלבום שבישר על מהפיכה,  אבל אלבום אותנטי, טהור במהויות הרוק שלו.
קוביין סרקסטי, ניהליסט אותנטי, היה גיבור הרוק של תחילת התשעים בשירים כמו Smells Like Teen SpiritLithiumBreed, שנכללו באלבום שמסריו כמו רמזו על סופו הטראגי. את Teen Spirit קוביין כתב את  משום שהוא חש מנותק מהדור הצעיר האדיש  – שבתוכו גדלנובוסליץ' סיפר כי קורט בז למיינסטרים, זה שהריח Like Teen Spirit. השיר שיוצא נגד המנטאליות הקונפורמיסטית של של ההמון, הגדיר ללא ספק את קווי המתאר של נירוונה. 
הביוגרף של נירוונה, מייקל אזרד תיאר את Lithium כהתייחסות לאמרתו של קרל מרקס – שדת היא האופיום של ההמון. קוביין עוסק באדם מיואש-בודד ("I'm so ugly") שפונה לדת כמוצא אחרון למנוע מעצמו התאבדות. בשבילו "יום ראשון הוא כל יום". הנרטיב עצמו אינו מתבסס על סיפור אמיתי, אבל קוביין סיפר כי יחסיו-משבריו עם נשים השפיעו על הטקסט.
ליתיום הוא סם שרופאים ופסיכיאטרים השתמשו לטיפול במניה דיפרסיה. קוביין סיפר כי השיר עוסק באדם שאחרי מות חברתו – פנה לדת. שירתו של קוביין מתפתחת מהשקט לסוער והמחוספס. כשהוא מגיע לפזמון, קוביין מפעיל את אלמנט הדיסטורשן. קוביין שידר סערה פנימית שהכילה תיעוב עצמי.
הריפים הפוצעים, השירה מחוספסת-אקספרסיבית והכתיבה העקלתונית של קוביין שהושפעה מהפיקסיז, הנגינה של הבסיסט קריסט נובוסליץ' והמתופף דייב גרוהל – החזירו את טוהר ה"לוחמים" לרוקנרול.
דייב גרוהל סיפר כי קוביין אמר לו: "המוסיקה באה במקום הראשון והטקסטים במקום השני". גרוהל מאמין שמעל הכל קוביין התמקד במנגינות של שיריו. באשר למילים: לעתים קרובות קשה להבין את הניסוח שלהן באלבום הזה. יש מי שטען שחוסר הבהירות אקווילנטית לשירה האינטיסיבית של קוביין. קוביין התלונן כאשר עיתונאי רוק ניסו לפענח את שירתו ולהפיק משמעות ממילותיו, בכתיבה. "מדוע לעזאזל עיתונאים מתעקשים להגיע להערכה פרוידיאנית מדרגה שנייה של המילים שלי, כאשר 90 אחוז מהמקרים הם תמללו אותם באופן שגוי?"

Nirvana – Smells Like Teen Spirit

צ'רלס קרוס טען בביוגרפיה שלו על קוביין, Heavier Than Heaven, משנת 2001, שרבים מהשירים שנכתבו ל"נוורמיינד "נוגעים למערכת היחסים הלא מתפקדת של קוביין עם המויסקאית טובי וייל. לאחר סיום היחסים ביניהם, החל קוביין לכתוב סצינות אלימות, שרבות מהן חשפו שנאה לעצמו ולאחרים. שירים שנכתבו בתקופה של כתיבת האלבום הזה היו פחות אלימים , אך עדיין שיקפו כעס שנעדר משיריו הקודמים של קוביין. קרוס כתב, "בארבעת החודשים שלאחר הפרידה שלהם קורט כתב חצי תריסר משיריו המוכרים ביותר, כולם על טובי וייל.
"Drain You" מתחיל בשורה, "תינוק אחד אמר לשני 'אני בר מזל שפגשתי אותך'", וציטט את מה שפעם אמרה וייל לקוביין, והשורה "It is now my duty to completely drain you" מתייחסת לכוח שהיה לוויל על קוביין במערכת היחסים שלהם. על פי נובוסליץ',"Lounge Lounge" נכתב על טובי", והשיר מכיל את השורה "אני אעצור את עצמי, אני אלבש מגן", כשהוא מתייחס לקוביין שקעקע על זרועו לוגו K Records על מנת להרשים את וייל.
"ליתיום" ("Lithium") נכתב אמנם לפני שקוביין הכיר את וייל, אבל מילות השיר שונו כדי להתייחס אליה. קוביין גם אמר בראיון כי "השירים מבטאים חלק מהחוויות המאוד אישיות שלי, כמו להיפרד מחברות ולנהל מערכות יחסים גרועות, שהאדם בשיר מרגיש – מאוד בודד, חולה."
מה שמיוחד באלבום הזה הוא המתח הפנימי שנוצר בשירים בין מילים למוסיקה, עוצמה ומאופקות. זהו אלבום בעל אופי דמוני, טעון אווירה של כאב.  הרוק-פאנק הכי מודרני שאפשר היה לקבל באותם ימים.

Load up on guns
Bring your friends
It's fun to lose and to pretend
She's overborne and self-assured
Oh no, I know a dirty word

Chorus-
Hello, hello, hello, hello, how low?
Hello, hello, hello, hello, how low?
Hello, hello, hello, hello, how low?
Hello, hello, hello ,hello
With the Lights out it's less dangerous
Here we are now entertain us
I feel stupid and contagious
Here we are now entertain us
A mullato an albino
A mosquito my libido
yay

נירוונה – Lithium

נירוונה פייסבוק

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן