ניר צברי 1969

ניר צברי 1969

הניסיון לחבר שברי מחשבות, זכרונות לשיר קוהרנטי לא ממש מצליח, אבל לפי המוסיקה צברי נשמע דובר אמת

מילים ולחן: ניר צברי
3.5/5

משהו עובר על ניר צברי. לא בטוח שהוא יודע מה. הניסיון לחבר שברי מחשבות, זכרונות לשיר קוהרנטי לא ממש מצליח לו. המבוגר שבו מתכתב עם העבר (1969), עובר להגות ("אדם מחפש משמעות") לתיאור מציאות לא שוויונית ("יש שווים פחות במוות") נוגע במצב הנפש באמירה סתמית ("את הווקמן החליפה הדיפרסיה") ומגיע למסקנה שצריכים "להסתדר" במקום אחר.
זרם המחשבות הזה חלף לידי בלי לחלחל. המהלך המוסיקלי משכנע יותר בכוונת הדובר. קצב אמצע שמעלה על הכביש המרכזי, טון תחושתי מתכוון. פופ מתחבר לרוק כדי לייצר את הנרטיב של צברי בצורה בהירה. משפט כמו "הכדור בוער/ הראש מתפורר/ הסם שלך לא משתחרר" מקבל עוצמה, וגם אם אינך מצליח לעלות על משמעות הנרטיב של חיבור הילדות להווה במשמעות אישית-אפוקליפטית, נראה שצברי הצליח לשדר את הדרמה שלו באופן הכי אותנטי מבחינתו.

ניר צברי 1969

1969/ אולדרין נרדם באוויר
הייתי בן מינוס שבע/ הירח נראה פתאום כל כך שביר
אדם מחפש משמעות/ ציוויליזציות נמחקות ברגע
יש שווים פחות גם במוות/ כמו לוקה של וגה

הכדור בוער/ נסתדר על מקום אחר
את הווקמן החליפה הדיפרסיה/ היה לה הרבה להגיד/ לא צריך אוזניות לשמוע שטויות
ניקח עוד דרינק מהטסיה/ אדם קטן באיש גדול/ שמתרוצץ כדי להספיק הכל
קח עוד בשר אמר שר הרעב/ יש מלחמה בשביל החלב
הכדור בוער/ נסתדר על מקום אחר
ועצוב נהיה פתאום/ ואין את מי לחבק עכשיו
הכדור בוער/ הראש מתפורר/ הסם שלך לא משתחרר
רוצה מקום אחר/ מקום אחר

share

0 אהבו את זה

share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

2 תגובות

  1. ניר יקירי,
    אני חושבת שמה שקוסם בכתיבה שלך שהיא אומנות מופשטת.
    היא גורמת לאדם לחשוב ולתהות על כוונת המשורר.
    כך נולדים אנטרפטציות שונות ושיח סביב הכתיבה, מה שנותן חיים ליוצר.
    וזוהי חלק מהסימביוזה אנושית.

  2. היי יוסי, קודם כל תודה ענקית שבכלל שמת לב אליי 🙂 מכיר אותך שנים וכבוד גדול להיות כאן.
    לגבי הקוהרנטיות בשיר – אני מסכים, לא ניתן להבין את הליריקה שלי כמקשה אחת, וכן היא לא עקבית אבל הנרטיב קיים.
    אנסה להסביר ברשותך:
    1969- אולדרין נרדם באוויר: האסטרונאוט השני שיצא מהמעבורת. זה אני, זה שמגיח אחרי שכבר הכל קרה.
    הירח נראה פתאום כ"כ שביר : גם הדבר הזה, הענק, היפה, הרחוק, האאוט אוף ריצ' – נכבש והפך פחות רומנטי.
    אדם מחפש משמעות וציוויליציות נמחקות ברגע: מצד אחד האדם עושה דברים גדולים עבור האנושות ומצד שני גם מחסל אותה.
    יש שווים פחות גם במוות כמו לוקה של וגה: יש אנשים ששווים יותר בחיים ובמותם אף יותר. ויש את אלו שהם קקליפת השום, כמו לוקה של וגה. סוזאן וגה בעצם כתבה על נער מוזר ( לוקה ) שנראה נבדל מכל השאר ולכן השם שניתן לו.
    את הווקמן החליפה הדיפרסיה, היה לה הרבה להגיד: פעם הווקמן היה הקולות בראש, היית שם אוזניות ושוכח מהכל. היום הדיפרסיה חזקה ממנו, מחשבות טורדניות ומיותרות שלא נותנות מנוחה. ( לא צריך אוזניות לשמוע שטויות ).
    קח עוד בשר אמר שר הרעב יש מלחמה בשביל החלב: שר הרעב הוא החשק המיני , הגעגוע הגופני אליה, זו שהייתה שלך וכבר לא. "יש מלחמה בשביל החלב" – מאבק המינים בחוץ, המיידיות ( החלב כמשל לחזה של אישה ) והאי יכולת לעמוד בכל המרוץ הזה, הכישלון פעם אחר פעם ובאספקטים שונים.

    זהו 🙂

    ושוב תודה יוסי , ריגשת אותי מאוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן