נעמי שמר שירת העשבים

נעמי שמר שירת העשבים

"דע לך, שכל רועה ורועה, יש לו ניגון מיוחד משלו. דע לך, שכל עשב ועשב, יש לו שירה מיוחדת משלו, ומשירת העשבים נעשה ניגון של רועה"

מילים: נעמי שמר (עפ"י ר נחמן מברסלב) לחן: נעמי שמר
5/5

דע לך, שכל רועה ורועה, יש לו ניגון מיוחד משלו. דע לך, שכל עשב ועשב, יש לו שירה מיוחדת משלו, ומשירת העשבים נעשה ניגון של רועה. הרעיון ממנו שאבה  נעמי שמר השראה – הוא של  רבי נחמן מברסלב, שחש כי הטבע מייצג מהות רוחנית גבוהה. שמר כתבה שיר ברוח המסורת. את הסיפור על ניגון העשבים של ר' נחמן מברסלב שמעה מפי שלמה ניצן, בתוכנית ששודרה לרגל ט"ו בשבט.  
שניים מתוך שלושת הבתים בשיר מנוסחים כפרפראזה על שני קטעים בכתבי ר' נחמן. שמר שינתה מעט את המילים. היא סיפרה שמרגע ששמעה את הסיפור – המנגינה הייתה בה.
השיר בוצע לראשונה ב-1976 בהצגה "מסעות בנימין השלישי" בביצוע דינה גולן, ספי ריבלין ואברהם מור.  נעמי שמר הקליטה אותו לאלבומה "על הדבש ועל העוקץ" שיצא ב-1981. לשיר, שנשמע כתפילה מודרנית (במיוחד בביצוע המרטיט של נעמי שמר עצמה),.
יש עוד שישה ביצועים לפחות לשיר ביניהם של אתי אנקרי, ירדנה ארזי (וידאו למטה)  שולי נתן ושולי רנד, ולאחרונה גרסה חדש של דודי פרישמן ויוני גנוט בלחן חדש בסגנון פולק אירי.

*** ר' נחמן מברסלב – שחי לפני 250 שנה באוקראינה – לימד תורות שכמו נכתבו במיוחד עבור הלב המודרני של שנות האלפיים בישראל. בתקופתו רק קומץ חסידים התחבר אל התורות הללו והלך אחריו. בימינו – נערץ ככוכב רוק. רבים נסחפים אחרי תורתו, כמו מצאו את השביל שלהם ביהדות. אמירותיו של ר' נחמן חדרו אל התרבות הישראלית גם דרך השירים.   ב-1974הלחין הרב האמריקאי ברוך חייט את המשפט "כל העולם כולו גשר צר מאוד". יהורם גאון שר את השיר בפני חיילים בחזית (הימים שאחרי מלחמת יום הכיפורים) וגם הקליט אותו.
שנתיים מאוחר יותר, הזמינו מנעמי שמר שירים למחזה בשם "מסעות בנימין השלישי", המבוסס על ספר בשם זה מאת מנדלי מוכר ספרים. במסגרת זו כתבה שמר והלחינה את "שירת העשבים" על פי שתי תורות נפרדות של ר' נחמן. שמר יצרה  חיבור אינטימי, מיסטי, אפילו רומנטי רומנטי מהמילים.
ר' נחמן דיבר רבות על היציאה אל היער כפרקטיקה לשיחה עם הקב"ה ולחיזוק האמונה. רבים משיריה של שמר, שגדלה בקיבוץ על יד הכנרת, מכילים תיאורים עשירים מאוד מעולם הטבע, המעידים על היכרות אינטימית עם עולם זה. האמונה בכך ששירתם של העשבים היא היא שיוצרת את שירתו של הרועה, שהטבע הוא זה שמוליד את השירה בלב האדם, היא המאחדת בין האדמו"ר החסידי למשוררת החילונית. נראה שעבורה, כמו עבור ר' נחמן, היציאה אל הטבע אינה טיול אקראי או הפוגה: היא מקור להשראה ולחיבור לאל.

נעמי שמר שירת העשבים מילים

דע לך/ שכל רועה ורועה/ יש לו ניגון מיוחד/ משלו/ דע לך/ שכל עשב ועשב/ יש לו שירה מיוחדת/ משלו/ ומשירת העשבים/ נעשה ניגון/ של רועה
כמה יפה/ כמה יפה ונאה/ כששומעים השירה/ שלהם/ טוב מאוד/ להתפלל ביניהם/ ובשמחה לעבוד/ את השם/ ומשירת העשבים/ מתמלא הלב/ ומשתוקק
וכשהלב/ מן השירה מתמלא/ ומשתוקק/ אל ארץ ישראל/ אור גדול/ אזי נמשך והולך/ מקדושתה/ של הארץ/ עליו/ ומשירת העשבים/ נעשה ניגון/ של הלב.

השירים היפים של נעמי שמר

אתי אנקרי  שירת העשבים

ירדנה ארזי שירת העשבים

שולי רנד  נתן גושן שירת העשבים

נעמי שמר פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן