שלמה יידוב וענתפורט צילום מרגלית חרסונסקי

פגישה ראשונה מקסימה על הבמה בפסטיבל הפסנתר

שלמה יידוב וענת פורט

פסטיבל הפסנתר
4.5/5

כשהגיטרה של שלמה יידוב פגשה  את הפסנתר של ענת פורט – קרה משהו שלא ניתן לתאר במילים, רק במוסיקה. אני נוגע גם בתיסכולו של המאזין-מבקר המבקש להדגים את החוויה המוזיקלית באמצעים ורבאליים. יש רגעים שזו רק המוסיקה,  נטו צרוף. להאזין ולהתפעל. לא לחפור. לא מילים.
יידוב מגיע מאזורי המוסיקה הדרום אמריקנית, מהטנגו הארגנטינאי, גם מהשירים הישראלים שהלחין שהפכו נכסים בתרבות המקומית ("ימים לבנים", "שיר בין ערביים", "ערב כחול עמוק", "ילדי הירח"), גיטריסט מזן נדיר. ענת פורט היא פסנתרנית ג'אז מליגת על, שהוציאה שלושה אלבומים בלייבל היוקרתי ECM.  הראיון שעשיתי איתם לפני המופע  הבהיר כי היא המפגש נוצר בראשיתו ביוזמתה, אחרי שנשבתה בקסם המוסיקה שלו.
השירים שהשניים בחרו – קשת מייצגת של יידוב – גם השירים הווקאליים, גם הקטעים האינסטרומנטליים ביניהם Morning Good של ענת. העיבודים החדשים – יצירות בפני עצמן, העידו על ההקשבה ההדדית והאינטרקציה ששזרה את השירים מחדש. שירתו הצנועה של הטרובדור ונגינתה ההרמונית המופלאה והזורמת של הפסנתרנית.
זהו מפגש שמוכיח כמה אפשר לגשר בין עולמות מוסיקליים – שלמה יידוב  שמתגעגע לימי בואנוס איירס. שממשיך לחלום בספרדית. המקצבים הטיפוסים, הדיאלקט העממי, הרגישות המיוחדת בהלחנת שירים, ומולו ענת פורט מפסנתרניות הג’אז הגדולות שיצאו מישראל, ורסטילית, יצירתית. האינטרקציה הולידה עולם חדש שעושה טוב לשניהם. .
לשלמה יידוב זו הייתה הזדמנות לשלוף  קטעים אינסטרומנטליים ישנים כמו Paternal על השכונה שהתגורר בה כילד בבואנוס איירס. כאן תינו הגיטרה והפסנתר אהבים בדואט  מלודי יפהפה בטנגו שקלח מלודית וקצבית עד שבא לרקוד לצליליו. בהמשך העניקה ענת גוונים ג'אזיים יפים ל"אין לי",  ל"אלפונסינה והים" שהלחין אריאל רמירז בסגנון של סמבה ארגנטינאית. הדואט ל"כמו אדם" של נתן זך ("שיר נולד בחושך כמו אדם והוא רוצה אור") היה מהרגעים האינטימיים המרטיטים של הערב. האוברטורה  ל"ימים לבנים" העניקה לשיר צבע מחדש יפה."חולם בספרדית" חילץ את הערב מהאווירה הקאמרית הסולידית ששלטה בו.
הערב הוגדר בתוכניה של הפסטיבל כ"חד פעמי", אבל יש לי תחושה שהוא לא ישאר כזה.  כשהגיטרה של שלמה יידוב פגשה את הפסנתר של ענת פורט, נולד מפגש נדיר שחייב להפוך רב פעמי.

שירים: צעד קטן, רב כחול עמוק, אני השר, Paternal, It's Your Song, אין לי, אלפונסינה והים, Morning Good, לפעמים (מילים: זלדה לחן: ענת פורט), כמו אדם, מוסיקה של ג'יסמונטי, ימים לבנים, חולם בספרדית, , מתוך השקט.

צילום: מרגלית  חרסונסקי

שלמה יידוב ענת פורט – ראיון

ערב כחול עמוק

אני השר

Paternal

ימים לבנים

חולם בספרדית

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן