פוטומיו מציגים Caribbean Celebration

פוטומיו מציגים Caribbean Celebration

ברדיו המקומי אין סיכוי שצלילים של האיים הקריביים יחלחלו לגלי האתר. מדובר בסגנונות מרגאטון ודאנסהול ועד סוקה וסלסה, מוסיקת עולם של ממש.

4.5/5

ברדיו המקומי אין סיכוי שצלילים של האיים הקריביים יחלחלו לגלי האתר. מדובר בסגנונות מרגאטון ודאנסהול ועד סוקה וסלסה, מוסיקת עולם של ממש.
המוזיקה הקאריבית משופעת בתוספות אפריקאיות, משלבת צלילים אירופאים את האהבה והמשיכה ההולכת וגוברת לז'אנרים הללו, האוסף החדש נוגע בשורשי המוזיקה הזו, בעברה, בהווה שלה, ויש בו נדמה חי הבטחה שיש לה עתיד.
כמה מהאמנים והשירים המרכזיים באוסף נקראים The Skatalites, שעזרו להפוך את הסקא לפופולארי ברחבי העולם. הסקא הוא סגנון מוזיקלי קצבי שהתפתח בג'מייקה בסוף שנות ה-50 ומשלב בתוכו יסודות מהמנטו והקליפסו יחד עם צליל של רית'ם אנד בלוז אמריקאי.  האלבום הזה מציג 10 אמנים בסגנונות רגאיי, קומפס, קליפסו, זוק ועוד שירים של מוזיקאים יוצאי דופן מהאיטי, טרינידד, מרטיניק ומחוצה לה.
ז'אן ז'אן רוזוולט (האיטי / קנדה) מבצע את "Peyi Mizik", שיר קשה על החוזק וההתמדה של האיטי מול מאבקים שונים. "חיים רעים, רעב בבטן האומללה שלנו / המדינה לא נותנת לנו דבר / לעולם לא נוכל לנוח", שר רוזוולט, לפני שהוא מסכם בנימה מלאת תקווה. "בתוך הצרות שלנו / המוזיקה לא מפסיקה / אנחנו קני סוף בלתי שבירים / גם אם נמעד לא ניפול."
מריחוסה עלי ממרטיניק שרה "Sé Tann Ou Pa Ka Tann" ("אם אתה לא מקשיב)", שיר המושר בקריאולית מרטיניקנית, מעביר מסר של התמדה. הלחן האופטימי והמילים העוצמתיות שלו משקפים את החוסן והחוזק של אנשים שיכולים להמשיך ללכת כאילו העבר לא השפיע עליהם.
דניאל בלגרדה (האיטי / קנדה) מבצע את "Autobus Nord", מנגינה אינסטרומנטלית אופטימית עם פעימה קבועה וריפי גיטרה מורכבים. ההשראה של בלגרדה לשיר הגיעה הן ממוזיקת twoubadou מהאיטי. השיר מתאר את חיי היומיום של מערכת התחבורה הציבורית בעיר בחוש הומור. גם בלי המילים הללו, המנגינה מעבירה את ההשפעות הרב-שכבתיות וההשראות היצירתיות הללו.
אלקין רובינסון (פרובידנסיה / קולומביה) הגרסה הערוכה הזו של "Creole Vibration" עובדv מההקלטה שהופיעה באי.פי הבכורה של רובינסון מ-2014 "Come ’round". השיר מתמקד באתגר היומיומי של גישור בין זהויות וקידום זכויות דו לשוניות באי דובר אנגלית שהוא חלק מאומה בשפה הספרדית. רובינסון שר, "קח אותי בחזרה לשורשים שלי / לסוג הלחם שלי ולפירות שלי / כל עמי זקנים ונוער / אנחנו חיים בחולצה קצרה לא בחליפה / אנחנו צריכים את השפה שלנו / אנחנו צריכים את התרבות שלנו / ברטט קריאולי ."
שיומרה פורטונה (הרפובליקה הדומיניקנית) שיומרה פורטונה (Xiomara Fortuna), ממונטה כריסטי ברפובליקה הדומיניקנית, היא דמות מרכזית בסצנת המוזיקה הקריבית ואחת המוזיקאיות ההישגיות והפוריות ביותר של הרפובליקה הדומיניקנית. ההערכה הבינלאומית של פורטונה היא עדות ליכולתה ליצור ולמזג מוזיקה, ולגשר על הפער בין פולקלור לרגישויות עכשוויות. נפתח בצלילים המשתלבים של קונכיות נשיפה מרובות, "אנדה קוראזון" ("לב, אל תפסיק"), מתוך אלבומה של Fortuna מ-2012 "Paseando", הוא המנון רגאיי מרומם המעודד התמדה, אומץ ותקווה מול אתגרים. היא שרה: "לך, לב, אל תפסיק, תמשיך / עזוב מאחור את הצללים ותמשיך ללכת / לך, לב, אל תיתן לעצמך להיות מובס / החיים הם מסע , תמשיכי להתקדם."
ווסלי (האיטי / קנדה) תושב במונטריאול מאז תחילת שנות ה-2000, ווסלי חוקר מגוון ז'אנרים תוך שמירה על זהותו המוזיקלית המעוגנת היטב בשורשיו ובמורשת התרבותית של האיטי.
אלבומו "Tradisyon", מצדיע למסורות של האיטי ואפריקה, תוך מיזוג ז'אנרים מסורתיים עם צלילים עכשוויים כדי ליצור חוויה מוזיקלית תוססת ושובת לב. הרצועה הבולטת הזו, "Ay Lina", היא שיר בסגנון twoubadou קלאסי בהובלת בנג'ו, ששר לראשונה על ידי האייקון האיטי טי פריז בשנות ה-50. המילים מלאות במשמעויות כפולות ומספרות על גבר שמבקש מבחורה שהוא אוהב לבוא ולרקוד איתו: "האידיאל שלי הוא לקבל אותך, לינה / להרגיע את הטירוף שלי / למלא את תשוקתי".
כריס קומבט (גיאנה הצרפתית)  קומבט, שנולד וגדל בגיאנה הצרפתית, שובה את הקהל כבר עשרות שנים עם השילוב הקסום שלו של מוזיקה קריבית, ג'אז, מוזיקה צרפתית ואפריקאית.
ברצועה "Kon Oun Lotomat" (כמו רובוט), שהופיעה באלבומו "Les Enfants de Gorée" משנת 2011, קומבט מתמודד עם נושא שינויי האקלים וההשפעה שלו על הבריאות הנפשית והיחסים שלנו עם הטבע. קומבט שר על כך שהוא שומעת דיווחים על שכבת האוזון המדלדלת ומחסור במים. "במקום לתת לחדשות לנצח אותו, קומבט ממליץ לחזור לחיים איטיים ופשוטים יותר המתמקדים בהנאות העולם הטבעי, כמו שייט בקאנו, דיג, וליהנות ממדורה עם חברים.עם להקתו Shak Shak, גיבס הוציא שני אלבומים של מוזיקה קריבית, המאופיינים במנגינות זורמות של חליל ומקצבי בנג'ו שורשיים בקאריביים, “Fitzroy” הוא מנגינה אינסטרומנטלית נינוחה המהדהדת סגנונות מוזיקה פופולריים בקריביים בתחילת המאה ה-20.
רוג'ר גיבס ושאק שאק (טרינידד / קנדה) רוג'ר גיבס הוא זמר וגיטריסט מברבדוס שממשיך לשמור אמונים לסאונד הקלאסי של מוזיקת הקליפסו והסוקה. עם להקתו Shak Shak, גיבס הוציא שני אלבומים של מוזיקה קריבית, המאופיינים במנגינות זורמות של חליל ומקצבי בנג'ו שורשיים בקאריביים, “Fitzroy” הוא מנגינה אינסטרומנטלית נינוחה המהדהדת סגנונות מוזיקה פופולריים בקריביים בתחילת המאה ה-20.
RAM (האיטי) המוזיקה של RAM משלבת מקצבים האיטיים מסורתיים עם מגוון ז'אנרים, כולל רוק, רגאיי ופאנק. "Kafou", אחד השירים הפופולריים ביותר של RAM, מתייחס לצומת דרכים או להצטלבות מילולית ומטאפורית. בשפת הוודו בהאיטי, "Kafou" הוא גם שמה של רוח חזקה ולעתים קרובות מפחידה, הקשורה למעברים וגבולות.
BélO (האיטי) BélO, נולד בשם Murat Jean Belony ב-Croix-des-Bouquets, בהאיטי ב- 1979, הוא מוזיקאי מהולל הידוע ביצירותיו בעלות המודעות חברתית והמיזוג המתוחכם של רגאיי וסול עם מקצבים מסורתיים מהאיטי. "M'Deside" הופיע במקור באלבומו של "Lakou Tranquil". זוהי מנגינה בטעם רגאיי המעירה על נושא קשה: מאבקי קונפליקט ואי הבנות במערכת יחסים. כשמדברים על שני אוהבים כועסים, BélO שר: "אם ניתן לזה לעבור / נתחרט על זה / יקירתי… למה את מתעבת אותי / יקירתי… את לא רוצה אותי לצידך?"

פוטומיו מציגים Caribbean Celebration רוג'ר גיבס ושאק שאק

share

0 אהבו את זה

share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן