פאבל תומאשבסק טריו פסטיבל הג'אז הפולני חוזר

פסטיבל הג'אז הפולני חוזר עם מאצ'י שיקאווה וצביקה פיק

זה כבר הפסטיבל הפולני מס' 4. הג'אז הפולני מאופיין ביצירתיות גבוהה, שחלקה בהשפעת אמנים פולניים מהמוסיקה הקלאסית

/5

סצנת הג'אז הפולנית היא מהאיכותיות והחשובות בעולם. אומני הג'אז הגדולים של המדינה מופיעים ברחבי האירופה ובארה"ב, מקליטים אלבומים בלייבלים החשובים בעולם, ויוצרים מוזיקה מקורית שמביאה לידי ביטוי את העושר המוזיקלי במדינה.קהל חובבי הג'אז בישראל נחשף אליה בשנים האחרונות באמצעות פסטיבל ייחודי.
זה כבר הפסטיבל הפולני מס' 4. הג'אז הפולני מאופיין ביצירתיות גבוהה, שחלקה בהשפעת אמנים פולניים מהמוסיקה הקלאסית. מדובר במסורת אותה ממשיכים נגנים בעלי שליטה והבנה מעמיקה של הז'אנר כגזרה מוזיקלית ממעלה ראשונה.
הפסטיבל ייערך משך שלושה ערבים  (17-19.10.23) במועדון גריי בת"א בהפקתם המשותפת של מכון אדם מיצקייביץ' בפולין, המכון הפולני ת"א וקהילת הג'אז הישראלית. בניהולו שלברק וייס.

שלישית מאצ'י שיקאווה (17.3,  ועדון גריי ת"א) 

הסקסופוניסט והמלחין מאצ'י שיקאווה Maciej Sikała הוא מנגני הסקסופון המוערכים באירופה כולה. בנגינתו ניתן לשמוע השפעות של הג'אז הספיריטואלי של ג'ון קולטריין, בילי הרפר ואחרים, אך גם את האסתטיקה של המוזיקה הקלאסית.  שיקאווה הקליט אלבומים רבים ובהרכבים שונים, אך ההרכב האהוב עליו ביותר הוא הרכב ה-Power Trio – שלישייה ללא כלי הרמוני כפסנתר או גיטרה. בהרכב זה הקליט עד כה 6 אלבומים, ואיתו הוא יגיע להופעת הבכורה בישראל. Maciej Sikała – Soprano and Tenor Saxophones; Wojciech Pulcyn – Double Bass; Sebastian Frankiewicz – Drums

רביעיית הדר נויברג ואריאל ברט – מחווה לצביקה פיק (17.3 מועדון גריי ת"א) 

צביקה פיק? בפסטיבל הג'אז? הנה הגימיק: פיק  שנפטר לפני קצת יותר משנה, נולד בשנת 1949 בשם הנריק פיק בעיר ורוצלב שבפולין, וכשהיה בן שמונה עלה עם הוריו לישראל. בפרוייקט המיוחד לפסטיבל הג'אז הפולני, רביעיית ג'אז, בהובלת שתיים מהיוצרות החשובות בסצינת הג'אז הישראלית – הדר נויברג ואריאל בארט – תנגן עיבודים מיוחדים לכמה מהקלאסיקות האלמותיות שהוא הלחין. אריאל ברט, היא נציגת דור ההמשך של אומני הג'אז הישראלים. כבוגרת הניו סקול היוקרתי בניו יורק, ועם שני אלבומים תחת שמה ובהם יצירות מקוריות פרי עטה, ברט נחשבת לאחת מנגני מפוחית הג'אז המובילות בעולם.
יצירתה של החלילנית והמלחינה הדר נויברג ממשלבת בין ג'אז למוזיקת עולם – מפרס ועד ספרד. נויברג גם משתפת פעולה עם אומנים בינלאומיים חשובים וביניהם הפסנתרן הנודע צ'אנו דומינגז.

משופן ועד גרשווין – שלישיית עומרי מור מנגנת שופן ועוד (18.10 מועדון גריי ת"א)

עוד עילה ל"פולניות" של הפסטיבל – המלחין הקלאסי פרדריק שופן. הפסנתרן הישראלי המצוין עומרי מור משלב שפות מוזיקליות שונות, ג'אז, מוזיקה אנדלוסית צפון אפריקאית ומוזיקה קלאסית, לכדי פיוז'ן ייחודי מרתק.
במופע מיוחד לפסטיבל הג'אז הפולני, השלישייה שלו תנגן  פרשנות אישית למזורקות, ואלסים ופולונזים של שופן וכן לחנים מוכרים מספר השירים האמריקאי הגדול – גרשווין, קול פורטר, אירווין ברלין ועוד. רומנטיקה, אימפרסיוניזם, ג'אז ובלוז ומוזיקה אנדלוסית.

הסקסופוניסט קובה ויינצק פוגש את הפסנתרן יותם ישי (18.10 מועדון גריי ת"א)

הסקסופוניסט הצעיר קובה ויינצק, כוח עולה לא רק בפולין, אלא באירופה כולה הוא תלמידם של הסקסופוניסטים לי קוניץ וסטיב להמן. הוא הספיק להשתתף ולזכות בתחרויות ג'אז שונות, להופיע על במות ג'אז נחשבות ברחבי העולם . ויינצק שהוציא עד כה שני אלבומים.  שואב השראתו ממקורות הג'אז, כמו גם ממקורות אחרים, כמוזיקה אלקטרונית וקניה ווסט. הוא יפגוש  את הפסנתרן והמלחין הישראלי יותם ישי, שחי ופועל בניו יורק. ישי הוא בוגר ביה"ס למוזיקה ברקלי,  הוציא לאור שלושה אלבומים תחת שמו. בלחניו, ישי משלב את מסורות הג'אז עם הכשרתו הקודמת כפסנתרן קלאסי. במיוחד הוא מושפע מהאימפרסיוניזם של קלוד דביסי. השניים ,ינגנו לחנים פרי עטם של השניים, כולל כאלה שנכתבו במיוחד להופעה הזו.

רביעיית פיוטר שמידט ואנסמבל כלי מיתר – Miles Ahead (מועדון גריי ת"א 19.10)

החצוצרן ומנהיג ההרכבים ד"ר פיוטר שמידט נחשב כבר למעלה מעשור לאחד מהחצוצרנים המובילים באירופה. הוא דורג במקום השלישי במשאל שערך מגזין הג'אז האירופי החשוב Jazz Forum, ואלבומו האחרון Komeda Unknown 1967נמנה עם אלבומי השנה בכמה מגזיני ג'אז אירופאים. נגינתו של פיוטר שמידט מושפעת בעיקר משני ענקי חצוצרה: מיילס דייויס ותומאש סטנקו.
הרביעייה של פיוטר שמידט תשתף פעולה עם חמישיית כלי מיתר ישראלית בניצוחו של מאסטרו מרק וולך, מנצח תזמורת האופרה הקאמרית הישראלית, ומנהל הקונסרבטוריון בכפר יונה. בוגר האקדמיה הממלכתית למוסיקה בפרנקפורט. האנסמבל הפולני-ישראלי המורחב הזה ינגן עיבודים של מוזיקה המזוהה עם מיילס דייויס. העיבודים נכתבו במיוחד להופעה בפסטיבל  ע"י הפסנתרן והמעבד פאבל תומאשבסקי. בין הלחנים שינוגנו יהיו: Summertime, מתוך "פורגי ובס", Stella by Starlight, Round Midnight, Footprints, Autumn Leaves ועוד.

פאבל תומאשבסק טריו (מועדון גריי 19.10) 

הפסנתרן, המלחין והמעבד פאבל תומאשבסקי, הוא אחד מהמוזיקאים המובילים בפולין. תומאשבסקי זכה עם הטריו שלו בכל פרס מוזיקה אפשרי בפולין, כולל פרסי "פרדריק" (הגראמי הפולני). חוץ מהובלת הטריו שלו, תומאשבסקי משתף פעולה עם מוזיקאים בינלאומיים ופולנים רבים, כמריה שניידר, נייג'ל קנדי, לארי קורייל ועוד. תומאשבסקי כבר הופיע בפסטיבלי ג'אז בישראל, אבל זו תהיה הפעם הראשונה בישראל בה יוביל הרכב משלו.
הטריו שלו  ינגן תוכנית המשלבת לחנים מקוריים וסטנדרטים אמריקאים בעיבודים מיוחדים.

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן