פסטיבל ניו אורלינס מצדיעים לפרזרביישן הול ולג'אז הצועני

פסטיבל ניו אורלינס: מצדיעים לפרזרביישן הול ולג'אז הצועני

טיול מוסיקלי מרתק בכמה מתחנות המוסיקה ששאבה מהג'אז בכלל והבלוז בפרט

פסטיבל ניו אורלינס בתל אביב בהפקת "שמיים" בחסות עירית ת"א
4.5/5

פסטיבל ניו אורלינס 2022 במוזיאון החזיר לעיר תל אביב את מה שהיתה זקוקה לו כאוויר תרבותי נקי לנשימה – חגיגה מוסיקלית קוסמופוליטית. על האטרקציה – סווינג דאנס אורקסטרה מברלין כתבתי במסגרת נפרדת. ההיי לייט הברור של הפסטיבל.
הפסטיבל החזיר גם לתור הזהב של הג'אז בשתי ערים: ניו אורלינס עצמה ופריז. למעשה:  טיול מוסיקלי בכמה מתחנות המוסיקה ששאבה מהג'אז בכלל והבלוז בפרט וגם מהתרבות הקריאולית הצרפתית. נעצרתי באחת התחנות המרתקות בפסטיבל – מחווה לפרזרביישן הול באולם קאופמן עם רביעיית החצוצרן הצרפתי ג'רום אטצ'ברי, שמקדיש את חייו למוסיקה של לואיס ארמסטרונג.

הג'אז הניו-אורלינסי צמח מתוך כור ההיתוך הזה של תרבויות – השחורה, הצרפתית והספרדית. הוא  הוליד מסורת של חדוות נגינה, שירה ומחול. ההיתוך התאפשר מתוך הריכוז העירוני הגדול ומתוך היחס הסובלני למוסיקה של הכנסיה הקתולית – אליה השתייכו רוב תושבי ניו-אורלינס. הפריזרביישן הול של ניו אורלינס הוא בסיסה של מוזיקת ג'אז מסורתית ברובע הצרפתי והמרכז ההיסטורי של תחיית הג'אז של ניו אורלינס ברחבי העולם. ההרכב הזה שומר על אותנטיות וכבוד לג'אז המסורתי לצד גישה אישית באילתורים משובחים. 
לצידו של אצ'טברי בלט אדריאן קוקס, נגן קלרניט נפלא מלונדון וזמר ג'אז, הרוח החיה במופע הזה שסוחף בנגינתו את ההרכב ואת הקהל – גם בדיבור וגם בשירה.
הרביעיה ניגנה את  הג'אז הקריאולי – תוצר המיזוג  של נישואי התערובת בין האירופאים (בעיקר צרפתים וספרדים) לאפריקאים במסורת  ג'לי רול מורטון, סידני בשה, קיד אורי, קיד תומאס. החבורה  ניגנה בהשראת הרביעייה של נגן הקלרניט ג'ורג' לואיס. החל משנות ה-60, הוא ניגן בקביעות ב-Preservation Hall בניו אורלינס כמנהיג להקת Preservation Hall Jazz Band עד זמן קצר לפני מותו ב – 1968. הופעותיו צוירו על ידי אמנים בעיר.

הוט קלאב דה נורבג (Hot Club de Norvege)

עוד תחנה שרק פסטיבל ג'אז יכול להציע:  להקת הסווינג הצועני הוט קלאב דה נורבג (Hot Club de Norvege) הנשענת על רעיון הסווינג הצרפתי שיצרו בפריז עוד בשנות ה-30 סטפן גראפלי ודג'אנגו ריינהרדט, נגני ההוט קלאב דה פרנס. ההרכב הוקם ב-1979, על ידי הגיטריסט ג'ון לארסן עם חברי ילדות פר פרידנלנד וסווין ארבוסט. הלהקה  ניגנה עם גראפלי בשנות השמונים בעת תחייתו מחדש של הסגנון על רקע אביב הג'אז המתמשך בפריז, שהיתה עיר המפלט של נגני הג'אז האמריקאים על רקע אפליית השחורים בארה"ב.
הוט קלאב דה פרנס היו הקרקע הראשונה עליה צמח הג'אז הצועני בשנות השלושים, כור היתוך ששילב בין השנסון הצרפתי לג'אז האמריקאי. הרביעיה ניגנה בראשיתה עם הכנר איבר ברודהל (1928–2003), שהוחלף מאוחר יותר בפין האוג, והפכה לחלק מהרנסנס הבינלאומי של הג'אז הצועני בשנות ה-80.
גיטרה, קונטרבס וכינור היוו את כלי הסולו המרכזיים בג'אז הצועני של ריינהרדט. גיטרת הקצב מנוגנת בטכניקה נקישתית מיוחדת, "la pompe" שמחליפה את התופים. רבים מהגיטריסטים של הג'אז הצועני ניגנו בגיטרת  Selmer-Maccaferri, שיוצרה במיוחד עבור ריינהארדט. אקורדים סטנדרטיים אינם נפוצים בג'אז צועני. ההרמוניה בג'אז הצועני נועדה לתת תחושה מינורית, גם כאשר השיר מנוגן בסולם מז'ורי. הנגינה המובילה מוגדרת כארפג'ו מעוטר בקישוטים מגוונים.
אחרי כל השינויים בהרכב ההוט קלאב דה נורבג, "הנשק הסודי" נשאר פין האוג, שמנגן בכינור בקטעים המזוהים עם  ריינהרדט בהם בולט "Nuages", ואז מפתיע במעבר למפוחית בסגנון טוטס טילמנס הבלגי. לצידו ניגנו שני גיטריסטים צעירים ששוחים היטב בסגנון בפריטה מיומנת  אולה ארליין וגילדס לה פאפ. נגן הקונטרבס סוויין ארבוסטד, מותיקי ההרכב, ניסה להזליף מעט הומור בדרכו, כדי שהמופע לא יראה/יישמע באוריינטציה קלאסית.
בשורה תחתונה: ממופעי החובה של הפסטיבל, שסיפק טעימות מסגנון שנדיר לשמוע אותו בערבים אלה.

צילום מרגלית חרסונסקי

וידיאו

    1. קוורטט הג'אז האירופאי (לונדון-פריז) מחווה לפרזרביישן הול פסטיבל ניו אורלינס ת"א 2022 2. הוט קלאב דה נורבג – הסווינג הצרפתי  של ניו אורלינס

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן