מנו דיבנגו

מנו דיבנגו, אגדת הסקסופון של "סול מקוסה" – מת מקורונה

/5

מנו דיבנגו, מי שכונה מכונה "Pappy Grove", הסקסופוניסט הקמרוני, נפטר בגיל 86 בבית חולים בצרפת לאחר שחלה בנגיף הקורונה. הסקסופוניסט הקמרונינחשב חדשן מוזיקלי לאורך שישה עשורים של יצירה שבמהלכה השפיע על מוסיקאים ז'אנרים רבים – בין אם זו רומבה קונגולזית בשנות החמישים, דיסקו בשנות השבעים או ההיפ הופ בשנות התשעים. תרומתו להתפתחות המוזיקה המודרנית היתה משמעותית מאוד.
שיריו התקבלו בהתלהבות במדינות אפריקאיות, מאותן שזכו לעצמאות, ויצרו את פסקול שלהן לעידן אופטימי. מכל הז'אנרים, אהבתו הגדולה של דיבנגו הייתה ג'אז, מוסיקה שעודדה וירטאוזיות וניסויים חוצי ז'אנרים.
"באמצעות ג'אז גיליתי את כל המוזיקה שאני אוהב, החל ממוזיקה קלאסית", אמר דיבנגו, "ג'אז הוא צורה הרבה יותר קפדנית של מוסיקה ממה שמקובל לחשוב".  הוא בלט בזכות הנגינה בסקסופון, אך הוא היה רב אינסטרומנטליסט מוכשר, שניגן גם ב וויברפון ובפסנתר.
שמו במקור – עמנואל נ'דיוק דיבנגו (Emmanuel N'Djoke Dibango) נולד בעיר דואלה הקמרונית ב -12 בדצמבר 1933, שהיתה באותה העת נתונה שלטון קולוניאלי צרפתי. אביו היה עובד מדינה ואמו הייתה מעצבת הלבשה שהובילה את מקהלת הכנסיות הפרוטסטנטיות במקום.
בשנות החמישים עבר לבריסל, מצא עבודה במועדון אנג'ה נואר. שם הוא פגש את ג'וזף קבסלה, הידוע גם בשם "לה גרנד קאלה" – המוזיקאי הקונגולזי הנערץ שהוביל את Orchestre African Jazz, להקה שממנה יצאו כוכבים רבים.
קבסלה התלהב מנגינת הקמרוני הצעיר בסקסופון ובפסנתר, לקח אותו תחת חסותו והזמין לנגן בהרכב. בסוף שנות ה -60 ובעשור שלאחר מכן, דיבנגו יוצר את הצליל הייחודי שלו, תוך שילוב של ג'אז, נשמה ופאנק עם מקצבים ומנגינות קמרוניות. הוא הפיק מוסיקה חדשה ורבת עוצמה שהניבה שירים כמו New Bell ו – Big Blow.
בשנת 1972 הוא הוציא את השיר שיהפוך אותו לכוכב בינלאומי: Soul Makossa.   תחילה הוא הודפס כבצד B של ההמנון שליווה את טורניר גביע אפריקה האומות של אפריקה. בהמשך הפך ללהיט ג'אז פאנק ענק המזוהה עם נגינתו של דיבנגו. Soul Makossa, פירושו "אני ארקוד" בשפה של דואלה (דיאלקט קמרוני), הפלך ללהיט בתקופת הדיסקו, ברחבות ריקודים ברחבי העולם.
השיר השפיע והעניק השראה על אמנים ולהקות מרחבי הקשת המוזיקלית, מענקי ג'אז כמו הרבי הנקוק ועד נגני פאנק כמו Kool and the Gang ועד מייקל ג'קסון. בהמשך האשים דיבנגו את ג'קסון בכך שהוא השתמש בריף מ"סול מקוסה" ב- Wanna Be Starting Something, שיר הפתיחה של אלבום הפופ הנמכר ביותר בכל הזמנים, Thriller. ג'קסון הסדיר את העניין עם דיבנגו מחוץ לבית המשפט.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן