"אני"

הראל סקעת

מילים: מתוך כתבי הרן פרנס ז"ל עיבוד טקסט ולחן: דורון מדלי
3.5/5

פרויקט "עוד מעט נהפוך לשיר" יצר צורך למצוא טקסטים של נופלים כדי להלחינם. יש כאן לעיתים משהו מאולץ, כי מות הבן, הרצון להעלות את זכרו הם הטריגר לפשפש בכתביו כדי שיימצא להם מלחין ומבצעים גואלים. הזיכרון הוא שמתווה את הפרויקט.
ברור שבמקרים מסוימים לא די להלחין מילים שנמצאו במגרות או במחברת. דורון מדלי חתום כאן לא רק על המוסיקה אלא גם על … עיבוד הטקסט באוריינטציה – יש מילים, אבל כדי שיהפכו שיר יש לשכתבם.
הרן פרנס ז"ל עמד משתאה מול המציאות, מתקשה להבין את "המעבר" למה שרואות העינים, למציאות היומיומית. תעה ותהה בדרכי חייו. פילוסופיה על קצה המזלג. המוסיקה לוקחת את המילים למקומות העצובים האלה המנסים לחבור לימי הזיכרון והעצב. הראל סקעת אוהב מלודרמות מעוגלות סנטימנטליות, וכשהסיטואציה (זיכרון) דורשת רגש, אין שום בעיה להטעין ברגש גואה בתקווה שתחושה כזו אכן תואמת את כוונת הכותב. קל מאוד להגיד שזה "מְרַגֵּש", אבל בשורה התחתונה, התחושה היא שנבחרה הדרך האמוציונאלית הכי שקופה. כלומר – פספוס מסוים.

אני. אני./ לעמוד מול המראה, ולהגיד הנה אני./ להסתכל לאני המוזר הזה ישר בתוך העיניים.
מי זה שם?/ שהופיע מולנו ונעלם? מי הוא באמת? מי הוא באמת?
אני רוצה לרחף בכוחי ולראות הכול מלמעלה/ להבין את מה שמבני האדם והלאה./ הו הו הו הו….
אני. אני./ חבל שנולדתי בן אדם. / אני יכול (לראות) לחשוב, למשש, להריח/ אבל זה לא מספיק לי…
אני רוצה / לרחף מעל האנשים / בשקט מופלא. בשקט מופלא.
אני רוצה לרחף בכוחי ולראות הכול מלמעלה/ להבין את מה שמבני האדם והלאה/ הו הו הו הו….
כל חיי אלך לסרטים, / אזיין, אעבוד, אוכל ואישן/ ואבכה ואצחק,/ אתעצבן, אתחתן ואוליד ילדים (שיעשו אותו דבר).
אני רוצה לרחף בכוחי ולראות הכול מלמעלה/ להבין את מה שמבני האדם והלאה./ הו הו הו הו….

* הרן פרנס הרן ז"ל גדל והתחנך ברמת השרון. התעניין בפילוסופיה, עסק באמנות. בשנת 1995 התגייס לשייטת, אך סבל ממחלת ים קשה. כעבור כעשרה חודשי שירות, למרות ניסיונות מצד מפקדיו להשאירו בשייטת, הרן עזב את התפקיד. מטרתו הייתה להגיע לשרת ביחידת הלוחמה בטרור (לוט"ר). בינתיים שירת ביחידת הכלבנים "עוקץ", התאהב בתפקיד ובכלבתו לֶסְלִי, ונשאר. במסגרת תפקידו, הרן שירת בלבנון. ב-4.2.1997 אירע אסון המסוקים. שני מסוקי יסעור התנגשו בשמי שאר ישוב, ושבעים ושלושה לוחמים, שעשו דרכם לפעילות מבצעית בלבנון, נהרגו. הרן היה בין ההרוגים. בן 21 בנפלו. הותיר אחריו הורים ושלושה אחים.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

8 תגובות

  1. השיר פשוט נוגע ומרגש מאד. הראל סקעת שר כמו שהוא יודע תמיד לרגש באמצעות הקול שלו.
    למה תמיד לחפש הערות בכל מצב? השיר מוצלח ויפה מאד. קשה להפסיק לשמוע אותו….

  2. אני נכנס כדי להתעדכן מידי פעם בשירים חדשים….
    עד עכשיו לא הפריע לי ביקורות על שירים לא משנה אם לדעתי הם היו ביקורתיות מידי או לא…..
    אבל כשזה מגיע להתייחסות כזאת כלפי שירים שאותם כתבו חיילים שנהרגו (חיילים שלא היו בדיוק חוה אלברשטין או אריק אינשטיין) כאן נכנס עניין הכבוד והדרך ארץ כלפי אנשים שאינם היום……

  3. תגובה ל-4: בוודאי שאיננו יכולים לדעת מאיזה מקום נכתבו הדברים ואיך נכתבו במקור. אני מתייחסת לעיבוד הטקסט כפי שנעשה. הטקסט שהוא החלק המשמעותי כאן, מותאם ללחן והשירה של הראל סקעת לגמרי מבטאת את הטקסט. במיוחד בחלק האחרון של "כל חיי אלך לסרטים.." . אבל, בסופו של דבר זה "צועק" על המקום הזה . אז יכול להיות שזאת היתה הכוונה אבל על פי הטקסט בשיר הייתי מצפה להמשך "ריחוף" ולא "מכות" בקרקע שכן זאת השיגרה שבגללה "חבל שנולדתי".(מזכיר קצת את "אשרי האדם שלא נולד" )
    מסכימה לחלוטין – מה שיפה במוזיקה שכל אחד לוקח אותה למקום שלו.
    תגובה ל-5 : אם אתר זה הוא כפי שכתבת אז למה לטרוח להכנס אליו כלל? כבוד ודרך ארץ לא הזיקו לאף אחד עד היום

  4. באמת שמתחיל להמאס לי מהאתר שלך והביקורות המטומטמות שלך. לא משנה העיבוד והלחן …….. אני חושב ששיר שנכתב על ידי חייל שמת מגיע לו לקבל קצת יותר מ3 כוכבים וחצי……
    ואי אפשר שלא להשים לב שכמעט כל הםרויקט השנה קיבל כזאת כמות של כוכבים מצידך (וזה כשעוד לא קראתי תביקורת).

    ונקודה למחשבה- לא כל שיר צריך לבקר!
    השירים נועדו לזיכרם, למשפחות שלהם, לא כדאי שאתה תוסיף אותם לרשימת שירים המפגרת של האתר שלך.

  5. ל-3 איננו יכולים לקבוע רק לשער מאיזה מקום הרן פרנס ז"ל כתב את שכתב , לדעתך כאב פנימי לדעתי כעס והמון שאלות, חבל שנולדתי בן אדם !לעשות מה א.ב.ג וילדיי יעשו את אותו הדבר א.ב.ג ? מהי תכלית החיים שלי? לדעתי השירה מותאמת ללחן ולעיבוד ומטריפה את החושים.
    זה מה שיפה במוזיקה כל אחד לוקח את זה למקום שלו למקום שונה , גם את , גם הראל סקעת וגם מר חרסונסקי.

  6. כתמיד, ביקורת קולעת מאוד. יש בשיר פאתוס מיותר לחלוטיןשמנסה להפעיל מיתרי רגש שממילא קיימים. אבל זה עושה בדיוק הפוך. היה מקום לשמור על הכאב שיש בשיר, כאב פנימי ולא באמצעות צעקות "הו הו.." מוטב לו היה נשאר כמו בבתים. כרגיל אצל סקעת לאחרונה, מינון העיבוד ללא פרופורציה. הורדת מינון האלקטרוניקה והעיבוד היה "מנקה" את השיר והלחן מאלמנטים מיותרים.
    חבל ,יכול להיות אחד השירים החזקים בפרוייקט בכלל.

  7. השירה של הראל היא זו שגרמה לי לרצות להאזין שוב ושוב , השיר התנגן בלופים שלשה ימים רצופים .
    יש בכתבה לעיתים אתה קורא לו ערן במקום הרן , רצוי באמת לתקן שמו היה הרן בלבד, יהי זכרו ברוך.

  8. בכל זאת תיקון קטן זה הרן פרנס (ולא ערן) .
    למען זכרו תתקן ותאיית את שמו נכון, תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן