אלדד ציטרין - אוויר לעוד שנים

אוויר לעוד שנים

אלדד ציטרין

הפקה עצמאית
5/5

אחרי ששמעתי 4 סינגלים, ואחרי ההופעה שלו בפסטיבל הפסנתר – הגיע האלבום, שמשלים את התמונה היצירתית של אלדד ציטרין.  אלבום אישי, אינטימי וטעון רגשות , ניסיון להיות הכי קרוב אצל עצמו, לגעת במקומות הרגישים ביותר, להלחין את תחושותיו ולעבות בעיבודים אינטגרליים.
בשיר "מעניין" מעמת ציטרין את עצמו מול עצמו, מה קורה  בתוכו ברגעים שונים, כשהוא "בונה מבוכים" – מעין מסע לתוך עצמו עם כל הניגודים. "לוחם של אמת עם שקרים במגירה". מוסיקה שמתפתחת בלחן נוגה, בעיבוד יפהפה לכלי מיתר ובמעבר קצבי מפתיע שמכניס שינוי דרמטי לשיר, כמו שינוי של מצב רוח עם טוויסט ג'אזי.
זה אלבום של מלודיות והרמוניות מופלאות ושל רגישויות דקות הנרשמות בטון תחושתי אותנטי. "זהות" השיר המסיים הוא תרגום מלודי מרטיט של הרגשה הנובעת מהזדהות והבנה עם מי שמתגעגע ו"בוכה את דמעותיה". דווקא המוגבלות במנעד הקולי, המאמץ להביע את תחושותיו מעניקים לשירים רמת אמינות גבוהה.  ב"חמש דקות" הפותח, אלדד ציטרין שר על נתק בתקשורת בינו ובינה. תחושת הניכור איה לובשת ממדים דרמטיים.  האיפוק והטון הנוגה משדרים את תחושת הכאב. המנגינה מכניסה לנתיב מלנכולי ומצליחה להעביר את הסיפור שלו בדרגת אמינות גבוהה. העיבוד (פסנתר, תופים, צליל סימפוני) מיצר את האווירה האפלולית והמתח הדק העובר לאורך השיר. אותה כנות אותנטית קיימת גם ב"אוויר לעוד שנים" – שיר של אהבה והתאהבות מחודשת, של התכוונות אמיתית, מכניס אותך בהאזנה ראשונה לעולם הכי אינטימי של ציטרין במנגינה קסומה, עטוף באווירה שמימית.
"האם שמעת" מתפתח כסרט מתח. הקול הדואב והמיוסר פונה אל מושא האהבה, מילים מן הסתם אינן יכולות לתאר את עומק התחושה, שמגיעה עד מילים נואשות כמו "מתנפץ לך על הקיר" או אהבה "עם ציפורניים לבשר". למרות הכל  – היא משהו שאינו יכול להתנתק ממנה. בוחר בה שוב.  הטון העצוב והמתגעגע נעטף בעיבוד אווירה אפלולי המורכב מאלקטרוניקה וצלילים אקוסטיים (אקורדיון, סקסופון חצוצרה). גם כאן ציטרין נמנע ממלודרמה. האיפוק שלו משדר הרבה  יותר מאשר רגשנות יתר. הטון, המנגינה, העיבוד וההפקה חוברים לשיר מרטיט של מצב רוח.
ב"די עם זה" ציטרין כמו מנתק עצמו מהסביבה כדי להיכנס לאווירה אפלולית מדוכדכת. המוסיקה משדרת את הרצון לשקט. הטון – בקשה עמוקה לחמלה.  הבקשה – "די עם זה" נשמעת חזקה יותר, כואבת יותר, כשהיא אינו מגיעה בצורת צעקה, אלא מתוך התכנסות והבלגה בצלילי קלידים שמסייעים  להבהיר את התחושה.
אלדד ציטרין הוא מוסיקאי ורסטילי טוטאלי. תהליך היצירה אינו מסתיים במילים ובלחן. ציטרין הקפיד שלעיבודים יהיה חלק משמעותי בשיר. בשיר "לבד" – וידוי על מצב של חידלון  ("אתה פוחד שוב לגלות, שאין לך סיכוי באמת להשתנות") מעצים ציטרין את תחושת הכאב בסיום דרמטי של הלמות תופים. ב"רחמים" עוטף את הפתיחה תזמור של כלי נשיפה (אבוב, קרן יער, קלרינט בס) שממלא את השיר באווירת אפלולית שמימית – כדי להביע את תחושת הדכדוך העמוקה. בהמשך מצטרפים כלים נוספים שיוצרים  שכבות צליל הממחישות את הפנים.
מתיחת הפנים של "לא שלך" מעידה על אוריינטציה קלאסית באוברטורה של שתי דקות הנשמעת כמו מנותקת מהשיר, שבהמשך הופך לדרמה קצבית סוערת של מי שאהבתה הושבה ריקם.
"אוויר לעוד שנים" הוא אלבום להקשבה אינטימית של מוסיקאי, שהצליח לתרגם תחושות  ליצירה אותנטית.

שירים: חמש דקות, אוויר לעוד שנים, די עם זה, מעניין, האם שמעת, יש עלי שמש, לבד, רחמים, לא שלך, תגעי בי, זהות.
כל המילים והלחנים: אלדד ציטרין. עיבוד והפקה מוזיקלית: ניר מימון ואלדד ציטרין.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן