פסטיבל ג’אז תל-אביב 2006, סינמטק תל-אביב

0/5
פיל וודס, מסיר מעיל וכובע קסקט שחור, מצמיד משאף לפיו (חולה אסטמה), מתנשף עמוקות, וכשנדמה שהאיש כבר לא יכול להוציא עוד צליל אחד מהאלט סקסופון, ממשיך הענק לנשוף בטון חם צבוע בצבע שאין מי שיכול לחקות אותו.

וודס, מאחרוני דור הנפילים של האלט סקסופון, בחר בשלישייה המצוינת של טוני פנצ’לה האיטלקי. הוא ניגן נהדר את הבלדה "גודביי מיסטר אוואנס" וגם בוסה If I Should Loose You. היתה לו הפתעה מרנינה עם הרבה קצפת: אלי דגיברי, רוברט אנצ’יפולובסקי, תלמידו של וודס  הצטרפו לפסגת אלט סקסופוניסטים. אם וודס אכן פורש אחרי ההופעות בארץ, כפי שהודיע, זו הייתה מתנת פרישה מחממת לב.

ובאותו אולם, שעה מאוחר יותר,  התחלף צליל הבופ המסורתי באמנות האלתור החופשי המתקדם. אלברט בגר בחליל וסקסופונים, וממולו רוברטו דאני האיטלקי בתופים וכלי הקשה. בגר הוא ג’אזיסט סקרן בטירוף.  קיבלנו תמצית אמנות הדיאלוג הספונטני.  בגר נושף, מקרטע, שובר צלילים, ודאני מתנהג כרקדן וירטואוז בנגינת ההקשה בקואורדינציה מושלמת, עד שנדמה שהוא מפעיל ארבע ידיים.

איטליה חזק על מפת הג’אז במיוחד פסנתרניה. אחרי פנצ’לה הגיע תורו של לואיג’י מרטינאלה. מורגש שהוא תלמידו של הענק אנריקו פיראנונזי. מריטנאלה  והשלישיה שלו ניגנו ביל אוואנס בערב הראשון וחומר מקורי בערב השני.  נגינתו קולחת, מלודית, אבל לא קיטשית. והיא נבנית נהדר בדו-שיח  עם המתופף שלו, פאולו פרנצ’יסקונה, שהוא קומפוזיטור של תופים, מרחף במברשות כאילו מוסיף קווים דקים לציורים של מרטינאלה.

פרנץ קוגלמן האוסטרי, בפלוגלהורן ובחצוצרה דפק הופעה מעונבת בגרסאות חורפיות למוסיקה של ברט באכארך. בתוכניה נכתב כי קוגלמן יקח "למסע אל הבלתי צפוי". אחרי שלושה קטעים הרגשתי שזה גרוע אפילו מהצפוי. אפשר לבחור ב"משעמם" או "מאכזב". למעשה, זה וגם זה.

מרתק ומפתיע היה הג’אז החופשי של שלישיית קלאפארוש מוריס מקנטייר (סקסופון טנור, טובה, תופים) משיקאגו, בעל מרחב מוסיקאלי עשיר.  זה לא סתם ג’אז חופשי אלא ג’אז בתבלין מאוד בלוזי עם אלמנטים של בופ קלאסי, כשההפתעה היא נגן הטובה ג’ס דולמן.

את החידוש, הכישרון וההפתעה, מצאנו השנה באולם מס 2.  כמעט נדוש לומר שממשיך לצמוח כאן דור נגני ג’אז מופלא, שרבים ממנו כבר עושים קריירה מעבר לים.  אני רושם לפני את הצמד עופר גנור בגיטרה ועומרי מור (הצעיר מאוד) בפסנתר,   ההיילייט של פסטיבל הג’אז בת"א. יצירתיים, וירטואוזים, חדשנים אני הייתי מעביר אותם לאולם מס. 1. ושולח אותם לסדרת הופעות בפסטיבלים הגדולים.

ומשהו מחמם לב לקינוח: הפרויקט של המתופף ואיש ההקשה שי וצר במופע שנקרא "גרוב כנעני", בהשתתפות נבחרת נגנים – ניצן עין הבר (סקסופון), ירון אוזנה (טרומבון), עמוס הופמן (גיטרה, עוד), עמית הראל (קלידים), יונתן לוי (בס) ערב עשיר של מוסיקה מהאזור הזה – מוטיבים, קצב, קישוטים, כשוצר מוכיח יכולת להשתמש בהרכב רחב למעין קולאג’ שכול חלקיו מרכיבים פאזל מאוד מקומי

בתמונות: (מלמעלה למטה)

וודס – לא ניתן לחיקוי,
רוברט דני, אלברט בגר והרולד רובין
מרטינאלה – קולח, מלודי, לא קיטשי
קוגלמן – באכארך משעמם
קלאפארוש – ג’אז מתובלן
שי וצר את ניצן עין-הבר

share

0 אהבו את זה

share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן